اهمیت و نقش ژئوپلیتیکی خلیج فارس
۱۴۰۱-۰۲-۱۰
در کتاب اهمیت و نقش ژئوپلیتیکی خلیج فارس و تاثیر آن بر امنیت کشور های منطقه، ضمن پرداختن به نقش ژئوپلیتیکی منطقه خلیج‌فارس و تأثیرات آن بر امنیت کشورهای...

اهمیت و نقش ژئوپلیتیکی خلیج فارس و تاثیر آن بر امنیت کشور های منطقه

در کتاب اهمیت و نقش ژئوپلیتیکی خلیج فارس و تاثیر آن بر امنیت کشور های منطقه، ضمن پرداختن به نقش ژئوپلیتیکی منطقه خلیج‌فارس و تأثیرات آن بر امنیت کشورهای هشت‌گانه منطقه،‌ عوامل درون و برون منطقه‌ای مؤثر بر امنیت این کشورها همچون منابع انرژی، تروریسم، اختلافات ارضی، رقابت تسلیحاتی، اختلافات قومی و مذهبی و حضور بازیگران خارجی موردبررسی قرار گرفته است. در زمینه ی خلیج فارس و مسائل مختلف آن مقالات و کتب متعددی توسط اساتید و دانشمندان داخلی و خارجی نگاشته شده که هر یک موضوع را از زاویه ای مورد مطالعه و بررسی قرار داده اند، اما درباره تاثیرات ژئوپلیتیکی خلیج فارس بر امنیت کشورهای منطقه تاکنون تحقیق علمی و جامع صورت نگرفته است.

در کتاب اهمیت و نقش ژئوپلیتیکی خلیج فارس و تاثیر آن بر امنیت کشور های منطقه سعی خواهد شد که در جهت شناسایی نقش ژئوپلیتیکی خلیج فارس و تاثیر آن بر امنیت 8 کشور منطقه خلیج فارس گام برداشته شود و تاثیرات آن معرفی گردد و راه های رسیدن به یک سیستم همبستگی مشترک امنیتی خلیج فارس را مورد بررسی قرار خواهد داد. در بخشی از این کتاب می خوانیم : "اختلافات مرزی ایران و عراق به دوران حکومت سلسله صفوی در ایران و دولت عثمانی که عراق بخشی از خاک آن بوده است، باز می گردد. سرزمین عراق قبل از تاسیس امپراتوری عثمانی، بخشی از خاک ایران بود و خاندان آق قویونلو بر آن حکمروایی داشت، که به وسیله سلطان مراد چهارم در سال 1638 برای همیشه از خاک ایران جدا شد. از زمان فروپاشی عثمانی و شکل گیری دولت عراق در غرب ایران، سیاست های متخذه از سوی دولتمردان آن کشور همواره به عنوان منبع تهدید علیه امنیت ملی ایران به شمار آمده و این کشور به ندرت روابطی دوستانه با ایران داشته است."

سازندگان:
منابع:
اهمیت و نقش ژئوپلیتیکی خلیج فارس و تاثیر آن بر امنیت کشور های منطقه
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.