بررسی جامع وزن شعر فارسی
۱۴۰۱-۰۲-۱۲
کتاب بررسی جامع وزن شعر فارسی ؛ مبانی، اصول، انواع، روش‌ها، منشأ و مسائل اثری است جامع برای آموزش و تحقیق عروض فارسی که بر مبنای فهرست بسامدی اوزان شعر فارسی...

بررسی جامع وزن شعر فارسی؛ مبانی، اصول، انواع، روش‌ها، منشأ و مسائل، نوشته: عبدالخالق پرهیزی

کتاب بررسی جامع وزن شعر فارسی مبانی، اصول، انواع، روش‌ها، منشأ و مسائل اثری است جامع برای آموزش و تحقیق عروض فارسی که بر مبنای فهرست بسامدی اوزان شعر فارسی در مجموعۀ اشعار 58 شاعر فارسی‌گو تألیف یافته است. دانش عروض تا حد ممکن باید به علوم آواشناسی (فونتیک) و واج‌شناسی (فنولوژی) و تحقیقات آماری تکیه کند و مباحث مختلف آن بر مبنای داده‌های این علوم بازنویسی شود. روش آواشناختی و واج‌شناختی در هر جا که لازم باشد، باید به روش سنتی رجوع کند و با آن تلفیق یابد؛ مثلا بعد از اینکه شعر با روش هجایی تقطیع شد، بهتر است که نظم موجود در آن با افاعیل سنتی نشان داده شود.

کتاب بررسی جامع وزن شعر فارسی  مبانی، اصول، انواع، روش‌ها، منشأ و مسائل، اثری است جامع برای آموزش و تحقیق عروض فارسی که بر مبنای فهرست بسامدی اوزان شعر فارسی در مجموعۀ اشعار 58 شاعر فارسی‌گو تألیف یافته و مشتمل است بر ده‌ها مبحث و مطلب تازه که برای اولین بار مطرح می‌شود و مبتنی بر زبان و روشی ساده برای تفهیم و آموزش است. افزون بر این مبانی و اصول و قواعد وزن هجایی و وزن کمّی خاص اشعار عامیانۀ فارسی را طی فصول جداگانه‌ای مورد بررسی قرار داده است. هر کدام از زبان‌های طبیعی انسان از یک مجموعه نشانه‌های آوایی (صوتی) قراردادی شکل یافته‌اند که مطابق قواعد خاصی در کنار هم قرار می‌گیرند و برای انتقال معنی از ذهنی به ذهن دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. آواهای زبان به وسیله اندام‌های گفتار تولید می‌شوند. هر کدام از آواهایی که در نظام آوایی زبان نقش مستقلی به عهده دارند که به آن «واج» گفته می‌شود.

کتاب بررسی جامع وزن شعر فارسی؛ مبانی، اصول، انواع، روش‌ها، منشأ و مسائل، در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و تالار تخصصی ادبیات موجود می باشد.

منابع:
بررسی جامع وزن شعر فارسی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.