فن نامه‌نگاری در زبان فارسی از دی - روز تا ام - روز
۱۴۰۱-۰۳-۰۹
کتاب فن نامه‌نگاری در زبان فارسی از دی - روز تا ام - روز به معرفی فنون نگارش علمی و فنی نامه‌نگاری فارسی می‌پردازد. موضوع اصلی این کتاب، فن نامه‌نگاری است. اما گزارش‌نویسی که خود نوعی نامه می‌باشد، به آن پیوسته است.

کتاب فن نامه‌نگاری در زبان فارسی از دی - روز تا ام - روز نوشته علی دهقان

کتاب فن نامه‌نگاری در زبان فارسی از دی - روز تا ام - روز به معرفی فنون نگارش علمی و فنی نامه‌نگاری فارسی می‌پردازد. موضوع اصلی این کتاب، فن نامه‌نگاری است. اما گزارش‌نویسی که خود نوعی نامه می‌باشد، به آن پیوسته است. این کتاب شامل هفت بخش است. بخش اول مروری بر پیشینه نامه نویسی در زبان دارد. بخش دوم انواع نامه‌ها را معرفی می‌کند. بخش سوم درباره نامه‌های اداری توضیح می‌دهد. بخش چهارم به مبحث گزارش‌نویسی اختصاص یافته است. در بخش پنجم قواعد نشانه‌گذاری، و در بخش ششم آیین نگارش فارسی تعریف و توضیح داده می‌شوند. فصل آخر این کتاب شامل چندین پیوست می‌باشد که شامل جدول‌های مهمی از برخی لغات و ترکی‌ات عربی و معادل آن‌ها، واژه‌های اداری بیگانه و معادل مصوب آن‌ها، و واحدهای شمارش و موارد کاربرد آن‌ها می‌باشد و همچنین نامه‌های خصوصی، نامه‌های عمومی، نامه‌های رسمی و نامه‌های اداری پیوست شده‌اند.

نامه وسیلۀ ارتباط انسان‌هاست. نامه این امکان را می‌آفریند تا بتوان با مخاطبان دور و غایب ارتباط برقرار کرد. تاریخ نگارش و فن نویسندگی در زبان فارسی نقش تجربه و آموزش را در روند رو به کمال نوشتن، به ویژه نامه‌نگاری به خوبی اثبات کرده است. تحولات علمی و فنی آرام در گذشته، ضرورت‌های تازه‌ای برای آموزش نوشته و نامه ایجاد نمی‌کرد، در حالی که شرایط کنونی زندگی سبب شده در حوزۀ روابط اجتماعی و اداری و خصوصی افراد، قالب‌های نوشتاری با چهرۀ جدی‌تر مطرح شود و به تلاش های زیادی از نوع همین کتاب ضرورت بخشد تا گام‌های کوچک و به هم پیوسته، مسیر آیندگان را هموار کند.

سابقۀ نامه‌نویسی در ایران به دورۀ هخامنشیان بازمی‌گردد. آنان واژه‌ها را با خط میخی بر روی پوست دباغی‌شدۀ جانوران می‌نوشتند و به وسیلۀ چاپار و پیک به مقصد روانه می‌کردند. از 1800 سال پیش که کاغذ به دست چینی‌ها ساخته شد، نامه‌نویسی روی کاغذ آغاز شد و امر نامه‌نویسی آسان گردید.

سازندگان:
منابع:
فن نامه‌نگاری در زبان فارسی از دی - روز تا ام - روز
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.