فصل‌های تاریکی
۱۴۰۱-۰۳-۲۵
کتاب فصل‌های تاریکی ،درباره‌ی واکنش شاعران ایرانی به جنگ‌های ایران و روسیه همچنین اشغال سرزمین‌های قفقاز است. که برای نخستین بار اشغال سرزمین‌های ایرانی آن سوی ارس را از منظر ادیبان و شاعران بررسی کرده است.

معرفی کتاب فصل های تاریکی

کتاب فصل‌های تاریکی ، درباره‌ی واکنش شاعران ایرانی به جنگ‌های ایران و روسیه همچنین اشغال سرزمین‌های قفقاز است. که برای نخستین بار اشغال سرزمین‌های ایرانی آن سوی ارس را از منظر ادیبان و شاعران بررسی کرده است. براساس آنچه از کتاب "فصل‌های تاریکی " برمی‌آید، شاعران به عنوان پرچمداران احساس و تخیل یک جامعه، بیشترین تأثیرپذیری را از واقعه تلخ جدایی قفقاز در پی عهدنامه‌های ننگین گلستان و ترکمانچای داشته‌اند.

طاهری خسروشاهی در فصل‌های تاریکی به بررسی دو اثر مهم دیوان خاقانی و کلیات نظامی گنجوی پرداخته و ضمن واکاوی نخستین واکنش‌ها به اشغال بخشی از میهن در سده ششم هجری اظهار داشته است: نخستین نمونه‌های شعر مقاومت و پایداری در آثار شاعران فارسی‌گوی آذربایجان به چشم می‌خورد. با استیلای لشگر روس بر سرزمین های قفقازی، ایران اگرچه بخش های فرهنگ خیزی را از دست داد، ولی این استیلا هرگز نتوانست پیوندها و اصالت های مردمان این دیار را به کلی منقطع کند. تاریخ نشان داد که حتی حاکمیت الحاد نیز نتوانست به اصالت ساکنان آن سوی ارس خدشه ای وارد کند. در پی جدایی شهرهای آن سامان ، شاعران عصر قاجار- همگام با تحولات اجتماعی ایران- وارد عرصه آفرینش های هنری شدند و شعر ضد اشغالگری را پی ریزی کردند.

نویسنده جوان کتاب فصل‌های تاریکی ، ضمن ارائه نمونه هایی از این نوع ادبی، در پی تبیین این نکته است که واکنش شاعران و گویندگان این دوره در مقابل جنگ های روس با ایران و اشغال سرزمین های قفقازی، جانی تازه در کالبد شعر فارسی در عصر قاجار دمید و بدین سان" شعر بیداری ایران زمین" را بنیاد نهاد. موضع گیری و ابراز احساسات در قبال جنگ های روس با ایران و اشغالگران بیگانه – که بحث اصلی این کتاب است- روایتی از نخستین تجربه های شعر فارسی در ورود به حوزه موضوعات سیاسی و اجتماعی در دوران جدید محسوب می شود.

منابع:
فصل‌های تاریکی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.