تاریخ بیهقی از منظر فرهنگ شناسی
۱۴۰۱-۰۴-۰۷
در کتاب تاریخ بیهقی از منظر فرهنگ شناسی ، اثر ادبی و بی نظیر “تاریخ بیهقی” و مسائل مطرح شده در آن، همچون: خانواده، مذهب، تشکیلات اداری، تشکیلات درباری، سیاست و… را از منظر فرهنگ شناسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

معرفی کتاب تاریخ بیهقی از منظر فرهنگ شناسی اثر مهوش واحددوست

در کتاب تاریخ بیهقی از منظر فرهنگ شناسی ، اثر ادبی و بی نظیر “تاریخ بیهقی” و مسائل مطرح شده در آن، همچون: خانواده، مذهب، تشکیلات اداری، تشکیلات درباری، سیاست و… را از منظر فرهنگ شناسی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. تاریخ بیهقی کتابی است ارزشمند که واقعیت های جامعه را در دوران حکومت غزنویان، به ثبت و ضبط رسانده است. کتاب تاریخ بیهقی از منظر فرهنگ شناسی برمبنای نهاد (سازه)های مطرح در جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی است. در این کتاب واژۀ «فرهنگ» در معنی اصطلاحی مطرح در جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی به کار رفته است. از این‌رو با آوردن شاهد مثال‌هایی از کتاب سودمند تاریخ بیهقی، نهاد قدرت، نهاد سیاست، نهاد مذهب، نهاد خانواده، نهاد ازدواج و .... مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و در لابلای بحث‌ها و در پایان کتاب انواع آداب و رسوم و مراسم‌های مطرح در نهادهای مورد بحث که در زیرمجموعه فرهنگ قرار می‌گیرند با آوردن شاهد مثال‌های کافی از تاریخ بیهقی توضیح داده شده‌اند.

بررسی بیشتر متون ادبی از بعد جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی که مستعد چنین نقدی هستند، می‌تواند به فهم و درک بیشتر این متون کمک بکند. از طرفی پرداختن به بن‌مایه‌های اجتماعی و فرهنگی متون ادبی رهیافت‌های ارزشمندی را در دسترس سخن‌سنجان می‌تواند بگذارد. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، تاریخ‌ بیهقی در زمرۀ متون ادب فارسی است که زمینه‌های جامعه‌شناختی و انسان‌شناختی، در آن نمود و بازتاب بیشتری دارد، که می‌توان نسبت به متون دیگر ادبی حائز اهمیت باشد. بستر غنی فرهنگی آثاری مانند تاریخ بیهقی گواهی بر وسعت اندیشه و توانمندی نویسندگان آنها است. این گونه نویسندگان با احاطه بر انبوهی از اطلاعات در زمینۀ واقعیت‌های عینی و شرایط جامعۀ خود و غور در ژرفای آنها، توانسته‌اند با زبان ادبی ظریفی، تحسین خواننده را در ارائۀ واقعیت‌های جامعه برانگیزند و به‌رغم گذشت سده‌های متمادی، این گونه آثار تمام مناسبات «فرد» و «جامعه» و موضوعاتی از قبیل خانواده، تعلیم و تربیت، اقتصاد، شعائر اجتماعی، علم و دانش، ارزش‌های اجتماعی، اخلاقی، دینی، هنجارها و قوانین، نظارت و هدایت اجتماعی، مشروعیت نظام سیاسی و حکومتی، استبداد و خودکامگی و رهبری و غیره را در بر می‌گیرند.

منابع:
تاریخ بیهقی از منظر فرهنگ شناسی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.