بوتراب نامه (امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌ طالب در متون منثور پارسی)
۱۴۰۱-۰۴-۲۱
کتاب بوتراب نامه (امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌ طالب در متون منثور پارسی) از میان صدها متون فارسی، چه مذهبی و چه تاریخی و عرفانی، که در طی بیشتر از هزار سال تالیف گردیده، هر کجا که روایت و حکایت و سخنی از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام رفته در بوتراب نامه گردآوری شده است.

بوتراب نامه (امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌ طالب در متون منثور پارسی) جلد اول

کتاب بوتراب نامه (امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌ طالب در متون منثور پارسی) از میان صدها متون فارسی، چه مذهبی و چه تاریخی و عرفانی، که در طی بیشتر از هزار سال تالیف گردیده، هر کجا که روایت و حکایت و سخنی از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام رفته در بوتراب نامه گردآوری شده است. این روایت‌ها و اشارات، شخصیت حضرت مولا (ع) را بیشتر جلوه گر می‌سازد. خصوصاً اینکه این متون بیشتر نوشته عارفان و فرزانگان و زیرکانی‌ست که با وجود سایه سنگین تعصب و دشمنی با خاندان رسالت، ستایش خود را از آن حضرت پنهان نکرده‌اند. از مطالعه این گزارش‌ها چهره مشعشع تابان آن حضرت بیشتر می‌درخشد: ای آفتاب حسن برون آ دمی ز ابر کان چهره مشعشع تابانم آرزوست مولانا

سید احمد بهشتی شیرازی (زاده ۱۳۲۳ در قزوین) شاعر، نویسنده و پژوهشگر ایرانی عرفان و ادبیات فارسی است.وی نوه سید علی اکبر بهشتی شیرازی می باشد.وی تألیفاتی در حافظ‌شناسی و تفسیر اشعار او دارد. مهمترین اثر او کتاب شرح جنون (تفسیر موضوعی دیوان خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی) است. فرشاد حبیبی استاد فلسفه دانشگاه در تورنتو معتقد است این کتاب بهترین تفسیر موضوعی است که در طول تاریخ بر حافظ نوشته شده‌است.

دربخشی از کتاب می خوانیم: ای عزیز، خداوند زن را آفرید که مرد را مونس و همدم و رفیق باشد و او را آرام کند و به او عشق بیاموزد و به تکاپو اندازد و کامل کند. لاجرم از خود نشانه هایی شگفت در او نهاد. برخی از نازک طبعان و لطیفان عالم همچون ابن فارض و دیگران عقیده دارند که اصلا مراد از خلقت عالم، زن بوده است. شیخ محی الدین ابن عربی هم در فتوحات مکیه می فرماید: تجلی حقیقت، در وجود زن به کمال می رسد..

کتاب بوتراب نامه (امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌ طالب در متون منثور پارسی) جلد اول در کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی موجود می باشد.

منابع:
کتاب بوتراب نامه (امیرالمؤمنین علی‌بن ابی‌ طالب در متون منثور پارسی) جلد اول
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.