نقد و بررسی کتاب«ترکش دوست داشتنی» در نشست شمس
۱۴۰۱-۰۵-۰۳
سلسله نشست‌های ادبی شمس با میزبانی و سُکان داری سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در یکصد وسی وپنجمین جلسه به نقد و بررسی کتاب«ترکش دوست داشتنی» اثر محمد خسروی‌راد پرداخت و با بیان خاطرات احمد ابوالقاسمی جانباز جنگ تحمیلی، یاد یادگاران دفاع مقدس را گرامی داشت.

در یکصد وسی وپنجمین جلسه از سلسله نشست‌های ادبی شمس
خاطرات جانباز احمد ابوالقاسمی درکتاب «ترکش دوست داشتنی» به نقد گذاشته شد
سلسله نشست‌های ادبی شمس با میزبانی و سُکان داری سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، در یکصد وسی وپنجمین جلسه به نقد و بررسی کتاب«ترکش دوست داشتنی» اثر محمد خسروی‌راد پرداخت و با بیان خاطرات احمد ابوالقاسمی جانباز جنگ تحمیلی، یاد یادگاران دفاع مقدس را گرامی داشت.

به گزارش گنجینه رضوی، ابوالقاسم محمدزاده کارشناس ادبیات داستانی در این جلسه که در اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: با وجود آثار نگاشته شده از دوران دفاع مقدس و بیان وقایع آن دوران باز هم ناگفته‌های بسیاری از این 8 سال وجود دارد که سالیان سال از زوایای مختلف می‌توان به آن پرداخت.
وی، لایه‌های پنهان دفاع مقدس را سبب رشد و تعالی انسان‌ها دانست که می‌تواند الگو و روشی برای یافتن مسیر حق باشد.
محمدزاده، اثر «ترکش دوست داشتنی» را بیان کننده زاویه‌ دید جدید از دفاع مقدس دانست که مسیر نوشتن برای جنگ تحمیلی را به سبک جدید از داستان‌نویسی هدایت می‌کند.
وی تصریح کرد: این اثر به برکات و خوبی‌هایی از جنگ پرداخته است که طی آن فرد از دل نبرد به اوج کمال می رسد.  
این نویسنده، به ساختار شکنی هنرمندانه این اثر اشاره کرد که طی آن گویش به نگارش مبدل شده است.
رعایت ترتیب بیان وقایع در این کتاب، از جمله نکاتی بود که وی نویسنده را به رعایت آن دعوت کرد.

اثری بدیع در حوزه دفاع مقدس
حمید جهانگیر فیض آبادی؛ از رزمندگان دفاع مقدس و دیگر نویسنده حاضر در این جلسه، ترکش دوست داشتنی را اثری بدیع در دفاع مقدس خواند که به تلفیق خاطرات دفاع مقدس با خاطرات قرآنی احمد ابوالقاسمی پرداخته است.
وی این کتاب را بیان کننده تعالیم اخلاقی دانست که در تنگناهای زندگی درست ترین تصمیم را با تاکید بر رعایت حق الناس، صداقت در گفتار و کردار گرفته است.

معرفی الگوهای دفاع مقدس در فضای مجازی
حجت الاسلام سیدجلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز که در این جلسه حضور داشت بیان تاریخ جنگ و دفاع مقدس را زمینه‌ای برای الگوسازی نسل امروز دانست و آثار نگاشته شده در این زمینه را میراث عقیدتی، تربیتی و فرهنگی برای آیندگان عنوان کرد.
وی بیان دلاورمردی‌های سربازان دفاع مقدس را وظیفه‌ای بر دوش اهالی قلم عنوان کرد و معرفی الگوهایی این چنین را در زمانی که فضای رسانه مغلوب چهره سلبریتی‌هایی ناآشنا با مفاهیم دینی و اسلامی است، لازم و ضروری دانست.

مبارزه با نفس
سید سعید موسوی منتقد ادبی حاضر در این جلسه نیز، مبارزه با نفس در گلوگاه‌های مختلف را از جمله نکاتی عنوان کرد که نویسنده به آن اشاره داشته و بیان می‌کند فردی که قاری قرآن است با نفس خود نیز درگیر است و بسیاری موقعیت‌ها را برای بیان حقیقت از دست می‌دهد.
وی این اثر را کتابی قرآنی و شخصیت محور دانست که مشکلات شخصیت اصلی برای رسیدن به موفقیت در آن ترسیم شده و جنگ چاشنی برای نوشتار آن است.  

قاری قرآن با ریه مجروح
محمد خسروی‌راد نویسنده کتاب ترکش دوست داشتنی که آثاری چون آب و آتش، عکس رنگی مشترک، پنج‌گانه عشق،‌ خاطرات سردار شهید حسن باقری، رمان نقل گیتی را در کارنامه نویسندگی خود دارد، در خصوص این اثر گفت:  برخی افراد همچون احمد ابوالقاسمی بعد از جنگ هم زندگی خاصی داشتند. در بخش قبل از جنگ به شکل‌گیری شخصیت وی پرداخته شده است و اینکه یک فرد که صدای خوبی نداشته و حتی مورد تمسخر قرار می‌گرفته به یکی از برترین قاریان دنیای اسلام تبدیل شده که خود به تنهایی از جذابیت خوبی برخوردار است.
این نویسنده آثار دفاع مقدس اظهار کرد: یکی از نکات جالب این است که شخصیت داستان در جبهه از ناحیه ریه مورد اصابت ترکش قرار می‌گیرد و مجروح می‌شود. شاید فکر کنیم این ترکش تیر خلاص به ادامه فعالیت‌های قرآنی این قاری باشد، اما موفقیت‌های بعدی شروع می‌شود و این ترکش کماکان در ریه این شخص وجود دارد.
این نویسنده و منتقد ادبی همچنین از فرصت ایجاد شده برای نقد یکی از آثار ادبی خود در جوار مضجع شریف رضوی ابراز خرسندی کرد  و شرکت در این جلسات را برای اهالی قلم مغتنم شمرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.