مقاله :جایزه ادبیات نوبل و ناکامیهاي ادبیات فارسی
۱۴۰۱-۰۹-۰۸
یکی از جایزه هاي بین المللی جایزه نوبل است که توسط آلفرد نوبل به وجود آمد و هر ساله به وسیله بنیاد نوبل و بر اساس درآمدهاي شخصی نوبل طبق وصیت نامه او پرداخت می شود

جایزه ادبیات نوبل و ناکامیهاي ادبیات فارسی
نویسندگان: محمد جواد عرفانی بیضایی * مجتبی جعفرپور**
چکیده :
یکی از جایزه هاي بین المللی جایزه نوبل است که توسط آلفرد نوبل به وجود آمد و هر ساله به وسیله بنیاد نوبل و بر اساس درآمدهاي شخصی نوبل طبق وصیت نامه او پرداخت می شود . کشورهاي پیشرفته جهان از زمان تأسیس این بنیاد سهم زیادي از این جایزه مطرح بین المللی کسب کرده اند و این جایزه در افزایش وجهه علمی – فرهنگی آن کشورها تاثیر بسزایی داشته است .
از آنجاي که معیارهاي بنیاد نوبل آرمان خواهی در جهت اهداف بشري است. به نظر می رسد نویسندگان ما در جهت این معیار گام برنداشته اند.از سوي دیگر علل دیگري هم سبب ناکامی ادبیات فارسی در کسب جایزه ادبی نوبل شده است که می توا ن به مواردي چون بحث ترجمه و نداشتن ترجمه مناسب ودرست – کم بودن انتشارات در ایران – کم کار بودن نویسندگان ایرانی –نبودن فرهنگ مطالعه در ایران - مسأله معیشت و نبودن هنر نویسندگی به عنوان یک شغل اشاره کرد.
در میان ابزار فرهنگی ادبیات نقش و جایگاه خاص و مشخص تري دارد ، و با توجه به ظهور رسانه هاي همگانی چون رادیو و تلویزیون و اینترنت جایگاه خود را در جهان غرب محکم حفظ کرده است . چرا که ادبیات منشا ظهور اندیشه ها و آرمان خواهی هاست که توسط نویسندگان نخبه آن سرزمین شکل می گیرد و در ادبیات تجلی پیدا می کند و می توانند بر فرهنگ سرزمین هاي دیگر اثر بگذارند وفرهنگ آن سرزمین را به سمت اهداف استعماري خود سوق دهند . اما روش هاي معرفی آثار این اندیشمندان و نویسندگان مختلف است . یکی از آن ها اعطاي جایزه هاي بین المللی است که یکی از این جایزه ها جایزه نوبل ادبی است که تاریخ 115 ساله دارد . در این 115 سال کشورهاي زیادي از قاره هاي مختلف جهان موفق به دریافت این جایزه شده اند و البته سهم کشورهاي پیشرفته بیشتر است چرا که به ارزش این جایزه ها در معرفی اندیشه هاي نخبگان خود پی برده اند . اما کشور ما ایران متأسفانه با داشتن پیشینه درخشان در زمینه ادبیات هنوز نتوانسته این جایزه را حتی براي یک دوره هم کسب کند . پس بررسی عملی این موضوع که چرا ادبیات ما نتوانسته این جایزه را کسب کند مهم و اساسی است که دراین پژوهش به بررسی علل آن به صورت مفصل پرداخته شده است.


کلید واژه ها : جایزه نوبل ، بنیاد نوبل ، برندگان جایزه نوبل ، ناکامی ادبیات فارسی ، نویسندگی 

برای دسترسی به متن کامل مقاله به فایل PDF زیر مراجعه کنید. 
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.