نقد آثار احمد کسروی
۱۴۰۱-۰۹-۱۶
کسروی مشروطه را بهترین شکل سررشته داری می داند و برای این که جنبش مشروطه را که خود در آن شرکت داشته به هم میهنانش بشناساند « تاریخ مشروطه» و « تاریخ هیجده ساله آذربایجان» را می نویسد و پرده از رازهای این چنبش بزرگ ملی برمی دارد

نقد آثار احمد کسروی
عبدالعلی دست غیب
احمد کسروی تبریزی از نویسندگان اندیشمند ممتاز قرن اخیر ایران است که به دلیل گستردگی و گوناگونی آثاراش در صف مخست بزرگان دانش و ادب معاصر ما قرار دارد، و او را می توان از کسانی دانست که چهارچوب محدود پژوهشی ادبی و فلسفی رایج را شکسته و به پهنه های گسترده و تازه ای گام نهاده است. 
کسروی برای بیدارکردن و آگاهی مردم می نوشت، و با گمراهی ها نبرد می کرد و در کوشش خود خستگی و نومیدی نمی شناخت.
کسروی مشروطه را بهترین شکل سررشته داری می داند و برای این که جنبش مشروطه را که خود در آن شرکت داشته به هم میهنانش بشناساند « تاریخ مشروطه» و « تاریخ هیجده ساله آذربایجان» را می نویسد و پرده از رازهای این چنبش بزرگ ملی برمی دارد. 
زبان شناسی و پاک کردن زبان از واژه های بیگانه یکی دیگر از حوزه های کوشش های کسروی است. کسروی از همان آغاز نویسندگی ساده و پارسی می نوشت ولی گهگاه واژه های تازی در نوشته های آغازینش دیده می شد ولی کم کم واژه های بیگانه را دور ریخت و واژه های پارسی که یا خود به طور ترکیبی ساخته بود یا از متن های کهن بیرون آورد ه بود جایگزین آنها ساخت. و پی آمد این کار پارسی روان و شیرینی است که بهتر از همه جا در کتاب « تاریخ مشروطه» و « زندگانی من» آورده شده است. کار کسروی این بود که ساده و روان نویسی را روان کند، نویسندگان مرز دقیق واژه ها را بشناسند و واژه های مبهم بیگانه کنار رود. 
این نویسنده که بالغ بر 70 جلد کتاب به زبان های فارسی و عربی دارد، خواستار مبارزه با « واپس ماندگی فکری و علمی» و روشن گری در تمامی وجوه زندگانی بود.
احمد کسروی در 20 اسفند 1324 و در سن 55 سالگی، در اتاق بازپرسی ساختمان کاخ دادگستری تهران به ضرب گلوله و 27 ضربه چاقو ترور شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.