شاهنامه دیروز، کودکان امروز
۱۴۰۱-۰۹-۱۹
سخن گفتن از شاهکاری چون شاهنامه فردوسی با توجه به جایگاه رفیع آن در ادبیات ایران و زبان فارسی، کار دشواری است. بسیاری از بزرگان فرهنگ و ادب فارسی از فردوسی و شاهکار نظم او سخن گفته اند و می گویند اما، آنچه مهم و ضروری است و باید به آن پرداخت، حفظ ارزش و مقام آن در این میانه است

کتاب « شاهنامه دیروز، کودکان امروز » نوشته :  آرزو انواری دربردارندة مجموعه مقالاتی با موضوع شاهنامه، اسطوره و حماسه در حوزة ادبیات کودک و نوجوان است. 
سخن گفتن از شاهکاری چون شاهنامه فردوسی با توجه به جایگاه رفیع آن در ادبیات ایران و زبان فارسی، کار دشواری است. بسیاری از بزرگان فرهنگ و ادب فارسی از فردوسی و شاهکار نظم او سخن گفته اند و می گویند اما، آنچه مهم و ضروری است و باید به آن پرداخت، حفظ ارزش و مقام آن در این میانه است. 
امروزه که با حضور ماهواره و اینترنت، تهاجم فرهنگ ها از هر روزنی سرک می کشد، آنچه وظیفه یک ایرانی غیرتمند است، کوشش برای حراست از پیشینه فرهنگی و تاریخی خود و انتقال آن به نسل آینده است. در همین راستا، مجموعه مقالات نظری و انتقادی را که به موضوع شاهنامه، اسطوره و حماسه در حوزه ادبیات و نوجوان پرداخته است، در کتاب « شاهنامه دیروز، کودکان امروز » گردآوری شده و شمایی کلی از تحقیقات و نظرات مختلف در خصوص شاهنامه فردوسی برای این گروه سنی به دست آمده و همچنین فهرستی از بازنویسی های شاهنامه برای کودکان فراهم آورده شده است. 
بخش اول کتاب به مباحث نظری بازآفرینی می پردازد. این بخش شامل 24 مقاله است که توسط کارشناسان ادبیات فارسی و ادبیات کودکان و نوجوان نگارش یافته اند. تعدادی از این مقالات، سخنرانی های همایش کودک و شاهنامه هستند که به همت مجله شهرزاد برگزار شد. عده ای دیگر منتخب مقالات تئوری از مجلات و روزنامه های مختلف اند. تعدادی از این مقالات به نقش و جایگاه کودکان، آموزش و ... در شاهنامه می پردازد و تعدادی دیگر به کاربرد ضرورت شاهنامه برای کودکان و چگونگی بازگویی قصص و حکم شاهنامه به زبان نوباوگان، دسته آخر نیز تعدادی نقد و بررسی درباره بازنویسی های مشاخص از داستان های شاهنامه برای کودکان و نوجوانان است.
بخش دوم کتاب به کتب شناسی اختصاص دارد. بازآفرینی داستان های شاهنامه برای کودکان، بی گمان کمی پس از سرایش منظومه جاودان حکیم توس از سوی مادران، مادربزرگان، دایگان و قصه گویان آغاز شده است. همانان که با گزینش، تلخیص و ساده سازی قصه های پهلوانان شاهنامه، آن افسانه ها را برای خردسالان و کودکان واگو می کردند. 
برای استفاده از این کتاب به کتابخانه تخصصی ادبیات مراجعه بفرمایید.
شماره ثبت کتاب: 5862341
شماره راهنمای دیویی: ش199ک  21016/1فا8  م

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.