سیاهه
۱۴۰۱-۰۹-۲۱
نمایشنامه های موجود در مجموعه سیاهه، نوشته امیر نجفی محصول یک کارگاه آموزش نمایشنامه نویسی است. برخی از این نمایشنامه ها، بعدا بازنویسی شد...

کتاب سیاهه مجموعه نمایشنامه های کارگاه نمایشنامه نویسی امیر نجفی
نمایشنامه های موجود در این مجموعه، محصول یک کارگاه آموزش نمایشنامه نویسی است. برخی از این نمایشنامه ها، بعدا بازنویسی شد و نمایشنامه های طولانی ترین مرگ دنیا ( علی دلاوری مقدم، اجرای صحنه ای به کارگردانی علی دلاوری مقدم) ماچوچه ( سعیده جهان بین، اجرای عروسکی به کارگردانی سعیده جهان بین) ، ترسناک تر از اتاق قدیمی مامان بابا ( شیما جوادی، اجرای رادیویی به کارگردانی المیرا عاقل) و کسی نیست مرا به خاک بسپارد ( فاطمه عرب، به کارگردانی امیرحسین مدنی) نیز اجرا شد. از زمان نوشته شدن این نمایشنامه ها بیش از چهار سال می گذرد و نویسندگان این نمایشنامه ها، حتما اکنون طور دیگری به دنیا نگاه می کنند و جود دیگری می نویسند، اما این مجموعه نمونه ی خوبی است از اولین قدم های آنان که، حداقل در آن زمان، با شوق برداشته شد. 
توضیحاتی در مورد نمایشنامه: 
نمایشنامه،( پی‌یِس (به فرانسوی: pièce de théâtre) یا تئاترنوشت به متن قابل نمایش در تئاتر گفته می‌شود. نمایشنامه معمولاً در قالب گفتگو بین شخصیت‌ها نوشته می‌شود؛ و به نویسنده‌اش «نمایشنامه‌نویس» می‌گویند.
مکان و زمان رخ دادن حوادث و نیز توضیح درباره صحنه قبل از نوشتن متن نمایش اهمیّت دارند. در نمایشنامه حالات چهره بازیگر نیز ذکر می‌شود. هر پرده از نمایش شامل بخش‌های مختلفی ست که ساختار نمایشنامه را تشکیل می‌دهند.
نمونه نمایشنامه های فارسی
نمایشنامه تراژدی مرگ اردشیر شاه :که موضوعش تجاوز برادر به خواهر و کینه و کشتار خانوادگی در پیامد آن است.(نوشته:رضا طاهری بشار)
نمایشنامه تراژدی بردیا : که موضوعش همزیستی انگلی ربا خوار و ربا گیرنده است که به مرگ و جنایت منجر می شود.(نوشته:رضا طاهری بشار)
نمایشنامه تراژدی مرگ ایرن : که موضوعش کینه و نفرت درون یک خانواده اشرافی و جنگ و کشتار در پیامد آن است.(نوشته:رضا طاهری بشار)
نمایشنامه تراژدی مرگ آنتیوخوس : که موضوعش ورود ملکه ای شکست خورده و زیبا به یک خاندان سلطنتی سلوکی و جنگ و کشتار فرزندان و ملکه پیشین در پیامد آن است.(نوشته:رضا طاهری بشار)

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.