مشاعره با ابیات ناب و مصارع کمیاب از بزرگان شعر و ادب فارسی
۱۴۰۱-۱۰-۱۹
در این مجموعه از اشعار شاخص و کم نظیر و حتی بینظیر اساتید ادب و شعرای نامدار و پرافتخار کشور ما ایران برگزیده شده اند

کتاب مشاعره با ابیات ناب و مصارع کمیاب از بزرگان شعر و ادب فارسی
به اهتمام عبدالله ناصری 
قبل از رواج رادیو و تلویزیون در کشور ما مردم اوقات فراغت خود را بخصوص در ایامی که سرما و گرما اجازه گردش در محیط باز را نمی داد با قصه گویی کتاب خوانی ( قصه های امیر ارسلان رومی هزار و یک شب حسین کرد شبستری جامع الحکایات لوامع الروامیات) و به خصوص شاهنامه خوانی سپری می کردند. بدین ترتیب در منزل کسی که کتاب داشت و می توانست به خوبی حکایات و داستان های کتاب را بخواند توصیف و تشریح کند و یا قصه های زیادی از قبیل حسن کچل چهل دزد بغداد داستان های رستم و اسفندیار را از حفظ می دانست جمع می شدند. قصه گو از روی کتاب یابه مدد حافظه داستان های خوبی را برای شنوندگان می خواند یا می گفت . در بین این سرگرمی های مفید و آموزنده خانواده ها بخصوص در بین جوانان و نوجوانان شعرخوانی یا به عبارت دیگر مسابقه شعرخوانی یا مشاعره بود. مُشاعره به معنی مسابقه شعرخوانی از بر و نبرد کردن در شعراست.
این مسابقه می‌تواند بر اساس شعرهای سروده خودِ فرد (به ویژه سروده‌های فی‌البداهه باشد یا بر اساس شعر شاعران دیگرمشاعره گاه بدین صورت است که هر یک از افراد بیتی شعر از بر می‌خواند و نفر بعدی باید شعر خویش را با آخرین حرف آن بیت آغاز کند
در کتاب مشاعره با ابیات ناب و مصارع کمیاب از بزرگان شعر و ادب فارسی ابیات جمع آوری شده در این مجموعه از اشعار شاخص و کم نظیر و حتی بینظیر اساتید ادب و شعرای نامدار و پرافتخار کشور ما ایران برگزیده شده اند. و بسیاری از این اشعار از نظر مضمون و محتوا گویای حقیقت یا واقعیتی است که اگر غیر از زبان شعر کسی بخواهد به بیان و شرح و تفسیر آن بپردازد نیاز به صرف ساعت ها زمان می باشد. 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.