بررسی و تحلیل دوبیتی‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در شعر علیرضا قزوه، سهیل محمودی و اکبر بهداروند
۱۴۰۱-۱۱-۰۸
این مقاله دوبیتی های شاعران علیرضا قزوه، سهیل محمودی و اکبر بهداروند را از منظر ساختاری، محتوایی و موسیقیایی بررسی و تحلیل می کند. 

بررسی و تحلیل دوبیتی‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در شعر علیرضا قزوه، سهیل محمودی و اکبر بهداروند
نویسندگان:

مسعود پاکدل  1 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز ایران.
 حاتم سعیدی مهر   2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران.

علیرضا قزوه، سهیل محمودی و اکبر بهداروند از شاعران دوبیتی سرا و از چهره های برجستۀ معاصر هستند  که برای بیان احساسات و عواطف شاعرانۀ خود نسبت به شهیدان، اسرا، جدایی از عزیزان و توصیف حالات درونی و... قالب دوبیتی را برگزیده¬اند. در این جستار مضامین دوبیتی های انقلاب اسلامی در شعر شاعران مذکور، به عنوان یکی از پربسامدترین قالب های شعر این دوران با نگاهی تحلیلی از جنبه های ساختاری و محتوایی بررسی شده است. با شروع جنگ تحمیلی دوبیتی جزء نخستین قالبهایی بوده است که این شاعران به وسیلۀ آن به سرودن و زمزمۀ نجوای درونی خود و انعکاس صحنه های عشق، شور و حماسۀ رزمندگان و حوادث جنگ پرداخته اند. دورۀ درخشش دوبیتی های انقلاب اسلامی نیز همین زمان بوده، بعد از دوران دفاع مقدس تقریباً رو به افول نهاده است. پس از اتمام جنگ دوبیتی‌سرایی یا به تعبیری دوبیتی های موفق کم تری سروده شده که آن هم در شعر شاعران جوان‌تر، نمود یافته است. 
شهید و شهادت یکی از مضامین و بسترهای تعبیر و تصویر بدیع در شعر دفاع مقدس است و بخش بزرگی از دوبیتی های انقلاب اسلامی و شعر دفاع مقدس را مضامین شهید و شهادت تشکیل می دهد که شاعران در توصیف شهید و شهادت، یاد شهدا، فراموشی شهدا، مرثیه ها، واگویه های مادران، تشییع شهدا و .... سروده اند . 
این مقاله با عنوان « بررسی و تحلیل دوبیتی‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در شعر علیرضا قزوه، سهیل محمودی و اکبر بهداروند» دوبیتی های این شاعران را از منظر ساختاری، محتوایی و موسیقیایی بررسی و تحلیل می کند. 
برای دسترسی به متن کامل مقاله از فایل زیر استفاده کنید. 
 

منابع:
http://rl.shahed.ac.ir/
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.