معرفی دو کتاب در مورد شهید گرانقدر حسن باقری
۱۴۰۱-۱۱-۱۱
کتاب ملاقات در فکه و کتاب روایت زندگی حسن باقری . هر دو کتاب روایت هایی از زندگی شهید حسن باقری هستند که میتواند چراغ راه جوانان کشور باشد.

کتاب ملاقات در فکه: زندگی‌نامه شهید حسن باقری (غلامحسین افشردی)
زندگی‌نامه شهید حسن باقری (غلامحسین افشردی) نوشته سعید علامیان، از خاطرات دوران کودکی شهید باقری آغاز شده و بعد از آن به پیروزی انقلاب و در نهایت به حضور حسن باقری به عنوان یکی از اصلی‌ترین و تأثیرگذارترین فرماندهان در جبهه‌های جنگ می‌پردازد.
غلامحسین افشردی، مشهور به حسن باقری، نخستین روز مهرماه 1359، با آغاز جنگ، وارد خوزستان شد و 28 ماه عمر خود را در میدان‌های جنگ گذراند. او در این مدت نه چندان طولانی، به جایگاهی رسید که اطلاعات، طراحی و نیز اجرای عملیات‌های کوچک و بزرگ به او متکی شد.
حسن باقری هنگام شهادت، در سن بیست و هفت سالگی، جانشین نیروی زمینی سپاه و در ردیف فرماندهان رده اول جنگ بود. او پس از دو ماه حضور در جنگ، در سن 24 سالگی، چنان شهرتی پیدا کرده بود که نماینده امام (ره) در شورای عالی دفاع، اعضای عالی رتبه آن شورا و مقام‌های بلند پایه نظامی به او به دید کسی نگاه می‌کردند که آگاه به دقیق‌ترین اطلاعات است و می‌تواند راهکار ارائه دهد.
در بخشی از کتاب ملاقات در فکه می‌خوانید:
غلامحسین افشردی در خیابان خراسان پشت مسجد صدریه زندگی می‌کرد. به خانۀ آن‌ها می‌رفتم. دو اتاق پایین و یک اتاق بالا داشتند، طبقۀ بالا را با زحمت درست کرده بودند. مرفه نبودند، فقیر هم نبودند. مادر بزرگوارش بیشترین سهم را در شخصیت او دارد. زندگی آن‌ها غیر از پدرش که کارمندی متوسط بود، با خیاطی‌ها و زحمت مادرش اداره می‌شد. حداقل ماهی یک‌بار، ده نفر به خانه‌شان می‌رفتیم، شام می‌خوردیم و می‌خوابیدیم. نمی‌دانستیم وضع مالی‌شان خوب نیست، به روی ما نمی‌آوردند. بچه‌ شهرستانی بودم و آن جا بخشی از زندگی‌ام شده بود. این مادر روی دوستان پسرش حساس بود. اگر خوب بودند با آغوش باز برخورد می‌کرد و به شخصیت پسر با تحویل گرفتن دوستانش احترام می‌گذاشت.

کتاب روایت زندگی حسن باقری؛ جلد اول
این کتاب  را سعید علامیان جمع‌آوری کرده است. در این کتاب دوران تولد شهید باقری تا پایان تحصیلات دبیرستان، دوران دبیرستان تا شروع انقلاب اسلامی، دوران انقلاب اسلامی تا آغاز جنگ تحمیلی و دوره جنگ تحمیلی تا زمان شهادت به رشته تحریر درآمده است.
این کتاب برگرفته از آثار شفاهی و گفتار ۱۷۰ سردار دوران دفاع مقدس و خانواده شهیدباقری است.
نویسنده این کتاب شهید باقری را از زمره بنیانگذاران اندیشه دفاعی نظامی انقلاب اسلامی و جوانی معرفی می کند که عقل و ایمان را در عمل بهم گره زد و معرفت را بر هر عملی مقدم می‌دانست. علامیان این کتاب را برگرفته از ۱۵ هزار صفحه دست نوشته، گزارش و خاطرات دوران تحصیل، مبارزات دوران انقلاب، دوران خبرنگاری باقری در روزنامه جمهوری اسلامی، حادثه طبس، لبنان و دوران دفاع مقدس می‌داند.
این کتاب شامل اسناد، تصاویر، گزارش‌ها و اطلاعات مربوط به جنگ تحمیلی نیز است. به گفته پیشکسوتان عرصه ادبیات دفاع مقدس این کتاب فتح باب و دفتر گشوده شده‌ای برای کارهای بعدی و مجموعه اطلاعاتی برای نشر آثاری از این دست است


 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.