کتاب بر بال سیمرغ: داستانهای شاهنامه برای نوجوانان
۱۴۰۱-۱۱-۱۹
کتاب حاضر دربردارندة بازنویسی داستان‌های شاهنامه برای نوجوانان است که به زبان ساده و روان، برای علاقمندان به تاریخ و افسانه‌های کهن ایران زمین به نگارش درآمده است

کتاب بر بال سیمرغ: داستانهای شاهنامه برای نوجوانان نوشته مریم مافی و تصویرگری فرهاد جمشیدی توسط نشر انتشارات سایه گستر منتشر شده است. 

کتاب حاضر دربردارندة بازنویسی داستان‌های شاهنامه برای نوجوانان است که به زبان ساده و روان، برای علاقمندان به تاریخ و افسانه‌های کهن ایران زمین به نگارش درآمده است. این اثر شامل سه بخش اساطیری، پهلوانی و تاریخی شاهنامه است. نگارنده تلاش کرده تا به شیوة پیوسته و زنجیره‌ای، داستان‌ها را بازنویسی کند تا مخاطب، از ابتدا با رشد و تحوّل فرهنگ و تمدّن ایران آشنا شود و نقش هریک از شخصیت‌های داستان را در این زمینه دریابد.
 بچه ها از سن هشت‌سالگی علاقۀ خود را به افسانه‌ها و اسطوره‌ها و قهرمانی‌ها نشان می‌دهند.  معمولاً از این سن هم خواندن شاهنامه را شروع می‌کنند.اما خواندن کتاب اصلی شاهنامه برای بزرگترها بسیار است چه برسد به کودکان. شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی و بزرگ‌ترین کتاب به زبان پارسی است .شاهنامه  حماسه‌ای منظوم، بر حسب دست نوشته‌های موجود دربرگیرنده نزدیک به ۵۰٬۰۰۰ بیت تا نزدیک به ۶۱٬۰۰۰ بیت و یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسی جهان است که سرایش آن دست‌آوردِ دست‌کم سی سال کارِ پیوستهٔ این سخن‌سرای نامدار ایرانی است. موضوع این شاهکار ادبی، افسانه‌ها و تاریخ ایران از آغاز تا حملهٔ عرب‌ها به ایران در سدهٔ هفتم میلادی است (شاهنامه از سه بخش اسطوره، پهلوانی و تاریخی تشکیل شده‌است) که در چهار دودمان پادشاهیِ پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان گنجانده می‌شود.هنگامی که زبان دانش و ادبیات در ایران زبان عربی بود، فردوسی، با سرودن شاهنامه با ویژگی‌های هدف‌مندی که داشت، زبان پارسی را زنده و پایدار کرد. یکی از بن‌مایه‌های مهمی که فردوسی برای سرودن شاهنامه از آن استفاده کرد، شاهنامهٔ ابومنصوری بود. شاهنامه نفوذ بسیاری در جهت‌گیری فرهنگ فارسی و نیز بازتاب‌های شکوه‌مندی در ادبیات جهان داشته‌است و شاعران بزرگی مانند گوته و ویکتور هوگو از آن به نیکی یاد کرده‌اند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.