مقاله « مولانا جلال‌الدین و شمس تبریزی »
۱۴۰۱-۱۲-۰۱

مولانا جلال‌الدین و شمس تبریزی

نویسندگان: راسخ گوون  مترجم: توفیق سبحانی
مشاهیر ادبیات فارسی / مولوی / پژوهش درباره مولوی
منبع: نامه پارسی، زمستان 1378، شماره 15تاریخ چاپ: ۱۳۷۸ هجری شمسی زبان: فارسی

مقاله زیر نخستین بار در مجله The Sufi در لندن چاپ شده است. در سال 1375 دوست گرامی و فاضل جناب پروفسور شریف حسین قاسمی استاد دانشگاه دهلی نوزده مقاله انگلیسی درباره مولانا جلال‌الدین رومی را در کتابی به نام The Mawlavi Fliite گردآوری کرد. این مقاله هفتیمین مقاله آن کتاب است و در صفحات 68 تا 83 آن امده است. نام مقاله خیلی آشناست: «آشناتر از مولانا و شمس نباشند. اما محتوای مقاله مطلبی شگفت مطرح کرده است: شمس هندی است! من این مقاله را در دهلی خواندن و شگفت‌زده شدم. ترجمه‌اش کردم، نه به این دلیل که مطالب آن مفید و مقبول بود بلکه از آن نظر که نویسنده آن به استناد مآخذ کهنه و نو کوشیده است مطلبی نادرست را بر کرسی قبول بنشاند. یکی از مهم‌ترین رویدادها در تاریخ حیات مولانا جلال‌الدین دیدار او با شمس تبریزی بود. این دیدار در زندگانی شاعر انقلاب و تحولی روحانی پدید آورد.
یکی از مهم ترین رویدادها در تاریخ حیات مولانا جلال الدین دیدار او با شمس تبریز بود. این دیدار در زندگانی شاعر انقلاب و تحولی روحانی پدید آورد. شمس تبریزی که بود و از کجا آمده بود؟ تذکره نویسان گوناگون به این پرسش پاسخ های گوناگونی داده اند. بگذارید یکایک آنها را بررسی کنیم: 

دولتشاه می گوید: شمس الدین محمد بن ملک داد از تبریز آمد، خاندان وی نیز از آن شهر بودند؛ او فرزند خاوند جلال الدین بود که او را نو مسلمان می گفتند و از نژاد بزرگ امید بود. 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.