بزرگداشت پروین اعتصامی
۱۴۰۱-۱۲-۲۷
اندیشه‌های پروین اعتصامی به همت کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و با حضور استاد زبان پارسی در نشست خوانش متون ادبی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش گنجینه رضوی، دکتر جواد میزبان، استاد زبان و ادبیات فارسی در این جلسه ضمن اشاره اجمالی به زندگینامه پروین اعتصامی، محتوای اشعار این شاعره نامی را تحلیل کرد.
وی از پروین اعتصامی به عنوان پرآوازه‌ترین شاعر زن ایران یاد کرد و گفت: سرودن اشعار سنگین و با محتوا در سنین نوجوانی توسط پروین باعث شد تا عده‌ای که این امر برای آنها قابل پذیرش نبود در مقابل او جبهه بگیرند.
میزبان به نظرات بزرگان شعر و ادب فارسی در خصوص پروین اعتصامی اشاره کرد و گفت: علامه میرزا محمدبن عبدالوهاب قزوینی مشهور به علامه قزوینی ادیب و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران پروین را «رابعه دهر» و «ملکه‌النسا الشواعر» توصیف کرده و قصاید او را با قصاید ناصر خسرو برابر می‌داند.
وی همچنین به سبک این شاعر نامی در سرودن اشعار پرداخت و اظهار کرد: اشعار پروین در قالب‌های شعری مختلفی از جمله  قصیده، غزل و مسمط بوده اما قطعه معروف‌ترین قالب شعری این شاعر است.
میزبان به شهرت پروین در بحث حکایت نویسی و تمثیل نویسی اشاره کرد و افزود: زبان پروين در قصايد و قطعاتش متفاوت است و در اشعار او65  قطعه شعری وجود دارد که به صورت مناظره بیان شده که از آن جمله می‌توان به قطعه «گفتم غم تو دارم   گفتا غمت سرآید» اشاره کرد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در شعر پروین اصالت و صداقت كلام و انديشه شاعرانه موج مي‌زند و انديشه‌هاي تازه و نو او متضمن نكات بلند اجتماعي، اخلاقي و انتقادي است و سرشار از ادراک منطق و حکمت است.
وی اشعار پروین را در ساختار و کلام تحت تاثیر ناصر خسرو، انوری و سعدی خواند و افزود: این شاعر که تحت تاثیر آثار ترجمه شده غرب بود، از آن تقلید نکرد بلکه محتوا را پرورش داد و اثر جدیدی را خلق کرد

منابع:
library.razavi.ir
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.