امام علی (ع) در اشعار عربی معاصر
۱۴۰۲-۰۲-۱۴
کتاب امام علی (ع) در اشعار عربی معاصر اثر مصطفی شیروی خورانی با هدف بررسی شخصیت حضرت علی (ع) و بازتاب و جایگاه ایشان در شعر معاصر عرب تدوین شده است .

معرفی کتاب امام علی (ع) در اشعار عربی معاصر اثر مصطفی شیروی خورانی
این کتاب با هدف بررسی شخصیت علی (ع) و بازتاب و جایگاه آن حضرت در شعر معاصر عرب تدوین شده است .در بخش نخست کتاب، انعکاس زندگی علی (ع) در اشعار عربی معاصر با درج نمونه‌های گوناگون از سروده‌های شاعران نشان داده می‌شود ; یعنی مراحل زندگی آن حضرت تا پیش از بعثت، بعد از بعثت تا رحلت پیامبر (ص)، و حوادثی از زندگی علی (ع) از رحلت پیامبر (ص) تا شهادت را در برمی‌گیرد .در بخش دوم با عنوان "تصویر علی (ع) در اشعار عربی معاصر "این موضوعات با شواهد گوناگون مطرح شده است :انعکاس مقام علمی و ادبی علی (ع)، انعکاس فضایل و سجایای اخلاقی علی (ع)، ویژگی‌های سیاسی اجتماعی علی (ع)، انعکاس سیمای ملکوتی علی (ع) در سروده‌های عربی معاصر، و پژواک غدیر در اشعار عربی معاصر .نگارنده برای نمونه خاطر نشان می‌کند" :اشعاری که درباره ولایت، شهادت، عید غدیر و توصیف‌ناپذیر بودن حضرت سروده شده است از بیانی جذاب‌تر و از احساس و عاطفه لطیف‌تر و از آهنگ و موسیقی زیباتری برخورداراست ".
در تدوین این کتاب اهداف زیادی مدنظر بوده که در چند هدف عمده خلاصه می‌شود:
1. بیان میزان تأثیرپذیری شاعران معاصر عرب از شخصیت پرجاذبۀ علی (ع) و ارائۀ نمونه‌هایی از اشعار آنها.
2. قدمی است در راستای خدمت به زبان کهن فارسی تا فارسی زبان‌ها از اعماق اندیشه تازیان در بیان اشعارشان آگاهی یابند.
3. جمع‌آوری اسامی شاعران معاصری که دربارۀ امام علی (ع) شعر سروده‌اند همراه با ذکر منابع و نمونه‌هایی از اشعارشان.
4. زنده‌نگه‌داشتن یاد علی (ع) و ارائۀ نمونه‌ای از یک دورۀ ادبی دربارۀ حضرت.
پس از مطالعۀ دقیق اشعار جمع‌آوری شده هر مجموعه اشعاری تحت عنوانی نامگذاری شده که در نهایت به دو بخش کلی تقسیم شده است: بخش اول « زندگی علی (ع) در آیینۀ ادبیات» که در ضمن سه فصل، اشعاری در آن گردآوری شد که بیانگر زندگی حضرت از آغاز ولادت تا شهادت در محراب عبادت است. افزون بر آن به خلاصه‌ای از وقایع تاریخی آنها اشاره شده است.
در بخش دوم « تصویر علی (ع) در شعر عربی معاصر» بررسی شده که در ضمن پنج فصل، چگونگی انعکاس مقام علمی و ادبی علی (ع) و فضایل و سجایای اخلاقی ایشان و ویژگی‌های سیاسی ـ اجتماعی و سیمای ملکوتی حضرت و پژواک غدیر ارزیابی شده است. در این بخش حتی ترسیم پاره‌ای از سخنان حضرت در شعر عربی معاصر بررسی شده که خود می‌تواند موضوع پژوهشی جدید باشد.
در ضمن بیان مطالب، اشعار عربی به بیانی آهنگین و ادبی به فارسی برگردانده شده و در حد توان نسبت به قوت و ضعف اشعار اظهار نظر شده است. هر شاعری که برای اولین بار نامی از او برده شده، در صورت امکان شرح مختصری از زندگی وی در پی‌نوشت آورده شده و برای مراجعۀ آسان‌تر در پایان کتاب نام وی و صفحۀ مورد نظر به ترتیب الفبا ذکر شده است
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.