رمان های جنایی مهرداد مراد 
۱۴۰۲-۰۳-۰۲
در این نوشته تعدادی از رمان های پلیسی و جنایی این نویسنده مورد بررسی قرار می گیرد.

معرفی تعدادی از رمان های جنایی مهرداد مراد 
 ۱- مرا به فردا برسان (فروردین ۹۲(
رمان «مرا به فردا برسان» اولین‌جلد از سه‌گانه پلیسی و تریلر مهرداد مراد است که بهار سال ۹۲ منتشر شد. زمان رخ دادن حوادث و اتفاقات آن هم سال ۵۶ و پیش از انقلاب اسلامی است. شخصیت اصلی این اثر یک افسر اداره آگاهی است و بدنه اصلی داستان شرح یک ماموریت ۳ روزه اوست.
این رمان چندین روایت موازی را در خود جا داده و درباره گم شدن سروان آرسام است که در پی یک قاچاقچی قاتل است. به این ترتیب، «مرا به فردا برسان» ۲ راوی دارد که یکی دانای کل و دیگری اول شخصی است که سروان طاهر نام دارد و شخصیت اصلی رمان است. در پی گم شدن آرسام، طاهر مامور به پیدا کردنش می‌شود.

* ۲- قلب‌های بی تپش (اسفند ۹۳)
داستان بلند «قلب‌های بی‌تپش» اواخر زمستان ۹۳ توسط انتشارات آفرینه به چاپ رسید. داستان این کتاب درباره زندگی یک افسر آگاهی است که همسرش را در اثر یک حادثه جنایی از دست داده و شب‌های تنهایی‌اش را در کنار روح او به صبح می‌رساند.
داستان این کتاب به گفته مولفش، معمایی نیست و علی رغم چالش‌های زیاد، بسیار پرشتاب جلو می‌رود. تنها هدف از نوشته‌شدنش هم طرح داستانی پر حادثه و نیمه بلند، و همچنین ارائه یک پیام اخلاقی است که خواننده در انتها به آن خواهد رسید.

* ۳- الفبای مرگ (اردیبهشت ۹۶)
سومین داستان منتشرشده از مراد، رمان «الفبای مرگ» بود که همزمان با نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ۹۶ توسط نشر داستان عرضه شد. داستانش هم درباره قتل‌های سریالی است. خلاف کتاب‌های منتشرشده پیشین مراد، ژانر این داستان تریلر نیست و کاملاً معمایی و پیچیده جلو می‌رود.
در داستان «الفبای مرگ»، شروران و زورگیران طعمه یک آدمکش زنجیره‌ای می‌شوند که کاملاً هوشمندانه می‌کشد و می‌گریزد. بنابراین پلیس که در همه قصه‌ها حامی بی‌گناهان است این بار باید اراذل و اوباش را نجات دهد. در ادامه داستان، پنج کارآگاه پلیس درگیر پرونده می‌شوند تا در یک داستان نفس گیر جلوی کشتار این قاتل سریالی را بگیرند.
اگر داستان «مرا به فردا برسان» درباره اتفاقات جنایی و تریلرگونه پیش از انقلاب نوشته شده، «الفبای مرگ» درباره حوادث جنایی امروز جامعه ایران است. همچنین؛ اگر شخصیت‌های منفی «مرا به فردا برسان» ساواکی‌ها و قاچاقچیان هستند؛ در این رمان شخصیت‌های سیاه، مربوط به صنف زورگیرها هستند که خودشان هم قربانیان این داستان هستند و قاتلی مرموز مشغول درو کردن آن‌ها شده است.
شخصیت اصلی و قهرمان این داستان، سرگرد ماهان از اداره آگاهی است.
* ۴- رازهای شبانه من (مرداد ۹۸)
آخرین اثری که مهرداد مراد تا امروز به دست چاپ سپرده و جدا از آثار کوتاهش در فضای مجازی است، «رازهای شبانه من» است که توسط نشر ماهین چاپ شد و این نویسنده در آن، نوشتن رمان تریلر روانشناسانه را هم آزمود. تریلر روانشناسانه یکی از زیرشاخه‌های ژانر جنایی است و معمولاً بر حالت‌های نامتعادل روحی_ روانی و شرایط هیجانی و احساسی کاراکترها تاکید دارد و بر جنبه‌های گوناگون روانی ذهن افراد تمرکز می‌کند. داستان‌های تریلر روانشناسانه، غالباً از زاویه دید و یا نقطه نظر فردی که دارای اضطراب و تنش روانی است، بیان می‌شوند و مفاهیم ذهنی نابهنجار آنها را به نمایش می‌گذارند. در روایت این‌گونه داستان‌ها گاهی از دو راوی و حتی بیشتر استفاده می‌شود.
داستان تریلر «رازهای شبانه من» درباره زنی است که ناگهان در یک پیاده‌روی پر ازدحام به خود آمده و نمی‌داند چرا دچار فراموشی شده است. در نتیجه خواننده کتاب طی یک سفر بلند، به‌طور مرتب با این سوال که چه فاجعه‌ای برای او رخ داده و پاسخی مبهم روبروست. قهرمان داستان «رازهای شبانه من» در پی کشف هویت خود و گذشته اسرارآمیزش با ماجراهای عجیبی روبرو می‌شود که هر کدام از آنها به جای گره‌گشایی، بر تعلیق و معما می‌افزایند و خواننده را بین مرز واقعیت و رویا معلق نگه می‌دارند.
در این داستان پلیسی، رویایی مقابل چشم مخاطب قرار می‌گیرد که هرچه بیشتر به کابوس شبیه می‌شود و فصل به فصل، شوک‌های هم به قهرمان داستان و خواننده وارد می‌کند...

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.