هایکوهای عاشقانه
۱۴۰۲-۰۳-۲۹
هایکو شعری است 17 هجایی که در سه سطر نوشته می شود. سطر اول و سوم هر کدام سه هجا و سطر دوم هفت هجا دارند. هایکو نه وزن دارد و نه قافیه و آرایه های کلامی به ندرت در آن به کار می رود

معرفی کتاب هایکوهای عاشقانه اثر الن کامینگز
امروزه اغلب مردم جهان شعر ژاپن را با هایکو می شناسند. هایکو شعری است 17 هجایی که در سه سطر نوشته می شود. سطر اول و سوم هر کدام سه هجا و سطر دوم هفت هجا دارند. هایکو نه وزن دارد و نه قافیه و آرایه های کلامی به ندرت در آن به کار می رود. حدود دو هزار سال پیش هایکو جزئی از یک فرم شعری 31هجایی به نام تانکا بود که از دو بخش تشکیل می شد و عمدتاً شاعران آن را به شیوه پرسش و پاسخ می سرودند. بخش نخست تانکو 17هجا دارد و بخش دوم آن 14هجا. تانکا به معنی شعر کوتاه است و چوکا شعر بلند است. در قرن شانزدهم به تدریج بخش 17هجایی تانکا جدا شد و آن را هاکایی یا هایکو نامیدند.
الن کامینگز در این کتاب مصور با نقاشی‌هایی از فرهنگ ژاپنی، تعدادی از هایکوهای عاشقانه شاعران ژاپنی را جمع‌آوری کرده است. بعضی از این شاعران ناشناس هستند. هایکو از کوتاهترین صورت‌های شعری ژاپن است. این قالب شعری در ژاپن همان جایگاهی را دارد که غزل در ایران دارد. در کتاب حاضر در مقدمه‌ای مفصل درباره تاریخچه‌ی هایکو و انواع و مشتقات آن می‌خوانید و به طور کامل با این صورت شعری ادبیات خاور دور آشنا می‌شوید و سپس در کنار نقاشی‌های زیبای ژاپنی، هایکوهایی عاشقانه از شاعران شناخته‌شده و گمنام این سرزمین را می‌خوانید.
الن کامینگز نویسنده و شاعر منتقد و استاد دانشگاه لندن است که به فرهنگ و اداب و رسوم ژاپن علاقه داشت و هم‌چنین ادبیات انها از همین رو او به اشعار ژاپنی روی آورد که کتاب هایکوهای عاشقانه از آثار او می‌باشد.
«ببین چگونه عشق می‌ورزند! اگر دیگر بار زاده شوم خوشا که پروانه‌ای باشم در کشتزاری» ایسا هایکو یکی از کوتاه‌ترین قالب‌های شعری است که در سطح همچون برکه‌ای آرام است و در اعماق چونان دریایی پرجوش و خروش. هایکوهای عاشقانه دستچینی از هایکوهای ژاپنی است که عشق را مانند موجودی زنده در سه مرحله‌ی جوانی و شادابی، میان‌سالی و جا افتادگی و پیرسالی و پژمردگی به نمایش می‌گذارد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.