ترجمه ادبیات مقاومت به زبان‌های مختلف
۱۴۰۲-۰۴-۰۶
مصطفی محدثی‌خراسانی، شاعر آیینی و دفاع مقدس گفت: متأسفانه نظام فرهنگی ما خیلی هوشمندانه پیگیر گسترش ترجمه ادبیات مقاومت به زبان‌های مختلف، گسترش آن در سایر کشورها و ارتباط شاعران ما با شاعران جهان نبوده است.

مصطفی محدثی‌خراسانی،شاعر آیینی و دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مورد وضعیت امروز ادبیات انقلاب عنوان کرد: بعد از انقلاب اسلامی و حتی سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب یک فضایی در ادبیات به وجود آمد که هم خودش را در نثر نشان داد و هم جلوه‌هایی از آن در شعر مشهود بود که کتاب «غربزدگی» جلال آل‌احمد و «در کوچه‌باغ‌های نیشابور» اثرمحمدرضا شفیعی‌کدکنی نمونه‌هایی از این دست هستند.
 
این شاعر با بیان اینکه نوعی ایستادگی در مقابل تهاجم‌های مختلف اعم از فرهنگی و استعماری در طول تاریخ مشاهده می‌شود، بیان کرد: بر این اساس ادبیات مقاومت همیشه بوده اما با پیروزی انقلاب اسلامی این ادبیات روند تندتری به خود گرفت و به مکتب تبدیل شد. دوران دفاع مقدس نیز باعث تولید آثار زیادی در حوزه مقاومت شد.
 
شاعر کتاب‌های«طنین کوه» و «شاعران پروازی» تصریح کرد: قله‌های شعر عرب هم در دهه‌های اخیر توسط شاعران مقاومت شکل گرفت مثل نزار قبانی و محمود درویش که وجه بارز شعرهایشان مقاومت است .در شعر انقلاب و مقاومت در کشورمان گام‌های بلندی برداشته شده و بزرگترین شاعران ما، شاعران مقاومت بودند و هستند مانند سید‌حسن حسینی، حمید سبزواری، علیرضا قزوه و کاکائی که وجه بارز شعرهای این شاعران، مقاومت است.
 
وی با تأکید بر لزوم جهانی شدن ادبیات مقاومت، بیان کرد: در نظام فرهنگی ما با تمام شدن جنگ، گونه‌هایی از مقاومت در مباحثی مانند مدافعان حرم جریان داشته است. متأسفانه نظام فرهنگی ما خیلی هوشمندانه پیگیر گسترش ترجمه ادبیات مقاومت به زبان‌های مختلف، گسترش آن در سایر کشورها و ارتباط شاعران ما با شاعران جهان نبوده است. اگر ادبیات مقاومت در جهان گسترش یابد، قوی و جاندار به پیش خواهدرفت.
 
محدثی‌خراسانی با بیان اینکه باید دید گسترده‌ای نسبت به مقاومت داشت، گفت: اولین تصوری که از شعر مقاومت می‌شود شعر دفاع مقدس و شعردفاع از حرم است .شعر مقاومت ریشه در تاریخ، فرهنگ، تمدن و میراث فرهنگی ما دارد. از زمان فردوسی، شعر مقاومت شکل گرفت و همچنان ادامه دارد.
 
این شاعر درون‌مایه شعر فارسی را آموزه‌های اسلامی و قرآنی دانست و افزود: هدف غایی شعر فارسی زلالی بشریت و پالایش روح انسان است .جهت‌گیری شعر فارسی در طول تاریخ، مقاومت بوده است چون در مسیر تقویت و گسترش روشنایی و معرفت پیش رفته است. در حقیقت شعر معاصر، شعر مقاومت است. قیام ۱۵ خرداد، پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس کمک کرد که این جریان ظهور و بروز بیشتری پیدا کند.
 
به گفته شاعر کتاب «هزار مرتبه خورشید»، تمام دغدغه‌های انسان امروز می‌تواند در ذیل مفهوم مقاومت تعریف شود و اگر این نگاه را داشته باشیم، ذهن شاعران جوان امروز محدود و محصور در چند مفهوم خاص نمی‌شود و شاهد گسترش بیشتر شعر مقاومت خواهیم بود.
 
وی با اشاره به تأثیر دوسویه ادبیات و مقاومت بر يکديگر، عنوان کرد: ادبیات بر روی جریان مقاومت اثرگذار است و مقاومت هم بر ادبیات تأثیر گذاشته است. در حقیقت این بده بستان، دو طرفه است. در دوران دفاع مقدس دیدیم که شعر چقدر در ترسیم اهداف بلند‌مدت، ایستادگی، ایجاد روحیه و وحدت ملی و غرور ملی اثرگذار بود. شعر تا آخرین خط‌های مقاومت، جبهه‌ها و خط مقدم پیش رفت. شعر حتی در شب‌های عملیات بحث پررنگی داشت و در حقیقت اثرگذاری شعر بر مقاومت غیر قابل انکار است. مقاومت هم خون تازه‌ای در رگ‌های ادبیات جاری کرد و جان تازه‌ای به آن تزریق کرد
 

منابع:
www.ibna.ir
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.