شرح کبیر انقروی بر مثنوی معنوی مولوی
۱۴۰۲-۰۴-۲۰
این کتاب تألیف رسوخ‌الدین اسماعیل انقروی، از زبده‌ترین مشایخ طریقت مولویه قرن یازدهم که این کتاب را به زبان ترکی نگاشته و دکتر عصمت ستارزاده آن را در پانزده جلد به زبان فارسی ترجمه کرده است.

شرح کبیر انقروی بر مثنوی معنوی مولوی، تألیف رسوخ‌الدین اسماعیل انقروی، از زبده‌ترین مشایخ طریقت مولویه قرن یازدهم که این کتاب را به زبان ترکی نگاشته و دکتر عصمت ستارزاده آن را در پانزده جلد به زبان فارسی ترجمه کرده است.
ستارزاده به تشویق مرحوم محمد عباسی به ترجمه تفسیر انقروی بر مثنوی معنوی که شامل شش دفتر که هر دفتر آن شامل سه جزء می‌باشد، همت گماشت و پس از بیست سال کار مداوم در سال 1366ش. ترجمه این اثر عظیم را به پایان رسانید. در سال 1350ش. که فقط دفتر اول این اثر به چاپ رسیده بود، ایشان موفق به دریافت جایزه بهترین کتاب سال شدند. در مدت 7 تا 8 سال، 4 دفتر این اثر در 12 مجلد به چاپ رسید، ولی متأسفانه به علت مشکلات عدیده موفق به چاپ دفتر پنجم و ششم نشد. 
البته چاپ دیگر مجلدات این ترجمه سال‌ها پس از درگذشت خانم ستارزاده به درازا کشید؛ سرانجام در سال 1388ش چاپ تمام مجلدات آن در پانزده جلد به چاپ رسید.
روش مترجم در این ترجمه این بوده که اولا با رعایت اصل امانت سعی کرده عبارات و کلمات ترکی با مفهوم و معنای واقعی آنها، به جملات ساده و شیرین زبان فارسی نقل شود.
از طرف دیگر با اهتمام تمام روح کلام را در ترجمه فارسی آن کاملا حفظ کرده است.
سخنی در مورد مترجم کتاب: 
عصمت ستارزاده به سال ۱۲۹۰ هجری‌شمسی در تبریز متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در دارالمعلمات تبریز که بعدها دانشسرای مقدماتی نامیده شد، طی نمود و سپس در رشته ادبیات دانشگاه تهران به تحصیل ادامه داد تا اینکه در سال ۱۳۴۴ هجری‌شمسی موفق به اخذ دکترای زبان و ادبیات فارسی گردید.
ستارزاده از سال ۱۳۱۶ هجری‌شمسی به مدت ۳۲ سال در وزارت فرهنگ مشغول خدمت بود و مراتب مختلف از قبیل کفالت دانشسرای مقدماتی، مدیریت، نظامات و دبیری را در شهرهای تبریز، اراک، اصفهان و تهران پشت سرگذاشت.
وی به واسطه آشنایی با زبان ترکی استانبولی، شروع به ترجمه آثار ترکی کرد و برای تحقیق در این زمینه بارها به شهرهای مختلف ترکیه سفر نمود و با مراجعه به کتابخانه¬های معتبر، به نسخه‌های مهم و مورد علاقه خود دست یافت و آثار فاخری خلق نمود.
از جمله آثار این استاد فرهیخته می‌توان به شرح کبیر انغروی بر مثنوی(۱۵جلد)، شرح سودی بر حافظ(۴جلد)، و تفسیر سودی بر گلستان سعدی اشاره کرد.
این ادیب و نویسنده توانمند به سال ۱۳۷۲ هجری‌شمسی پس از ۸۲ سال جهاد علمی در تهران چشم از جهان فروبست و به دیار باقی شتافت.
 
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.