«ماهرخ» به چاپ دوم رسید
۱۴۰۲-۰۸-۲۸
کتاب «ماهرخ» نوشته مهشید اسماعیلی توسط انتشارات خط مقدم به چاپ دوم رسید.

کتاب «ماهرخ» نوشته مهشید اسماعیلی به تازگی توسط انتشارات خط مقدم به چاپ دوم رسیده است. این کتاب شامل خاطرات سیده ماهرخ حسینی است.
سیده ماهرخ حسینی یک زن ایرانی است که در جنگِ سوریه و در منطقه مخیمِ یرموک در محاصره نیروهای جبهه‌النصره و جیش‌الحر قرار می‌گیرد. خواننده این کتاب از روزهای تولد و کودکی و جوانی با این شخصیت همراه می‌شود. ماهرخ از خاطرات ازدواجش با مردی فلسطینی و بعد درگیری‌های سوریه هم روایت می‌کند. در زندگی ماهرخ آنقدر اتفاق پشتِ اتفاق می‌افتد که احتمالاً برای مخاطب جذاب خواهد بود.
در کتاب «ماهرخ» مهشید اسماعیلی، کتاب زندگی زنی را پیش رویمان می‌گشاید که بعد از ۲۰ سال زیست در کنار مردم عرب سوری، جزئی از آنها شده است. او که در آغاز جوانی پایش به دمشق رسیده، در میانه جوانی جنگ داخلی سوریه را دیده و در روایت خود، به خوبی و با روایتی زنانه برای مخاطب، دلایل آغاز آن جنگ را بیان می‌کند و از نگاهی متفاوت مردمان و جنگ سوریه را به ما می‌نمایاند.
راوی، در عمق جنگ سوریه حاضر است، آنجا که از جیش‌الحر می‌گوید و یا از زندگی یک سال و نیمه از زندگی سخت و طاقت‌فرسا در حصار جبهه‌النصره. او یک زن است که جنگ و کشتار و خرابی را خارج از مرزهای ایران تجربه کرده، برای حفظ اصالت و شرافتش، با شجاعت غیورانه یک ایرانی جنگیده، ناامید شده، گاه شکست خورده، اما در نهایت توانسته خود و فرزندانش را به سلامت از آن جنگ برهاند و روحیه صبوری و استقامت ایرانیان را یکبار دیگر به همگان نشان دهد.
سیده ماهرخ حسینی در این کتاب، از زندگی سی‌هفت‌ساله خود می‌گوید و تجربه زندگی در ایران و سوریه را با مخاطب به اشتراک می‌گذارد. از ایران می‌گوید تا دمشق و جنگ‌هایی که از آشوب‌های خیابانی آغاز شد و به کشته شدن و آوارگی هزارها تن انجامید و در همه این روایت‌ها، چهره‌ای توانا و اصیل از یک زن ایرانی را به تصویر کشیده است.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«رفتم خانه‌ی خودمان. هزارجور فکر و خیال مثل خوره به مغزم افتاده بود. با خودم می‌گفتم این دیگر چه مخمصه‌ای بود که در آن گیر افتادم. اصلاً من در میان جیش‌الحر چه کار می‌کنم؟ چگونه باید ثابت کنم منافق یا مسلح نیستم؟ با چه رویی به دیگران بگویم شوهرم خرابکار نبود؟ و موقع آوردنِ مایحتاج از یک سوپرمارکت کشته شد؟ اصلاً چه بلایی قرار است سر من و بچه‌هایم بیاید؟ چه کاری از دستِ یک ایرانی بی‌پناه وسط محاصره در کشور غریب برمی‌آید؟»
چاپ دوم این کتاب با ۳۵۰ صفحه عرضه شده است.

منابع:
mehrnews.com
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.