تاکید رهبری بر تاثیرگذاری شعر مایه خشنودی مخاطبان زبان فارسی شد
۱۴۰۳-۰۱-۱۰
رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با شاعران و استادان زبان فارسی نکات مهمی را در تأثیرگذاری رسانۀ شعر بیان کردند که مایه خشنودی تمام مخاطبان زبان فارسی شد.

مطابق سنتی نیکو، هرساله رهبر فرزانه ایران اسلامی با شاعران و ادیبان سرزمین حکمت و فرزانگی دیدار می‏‌کند. رهبر حکیم در دیدار امسال (۱۴۰۳) نکات مهمی را در تأثیرگذاری رسانۀ شعر بیان کردند که مایۀ خشنودی تمام مخاطبان زبان فارسی شد. اینکه شخص نخست کشور با کم ‏نظیر خواندن میراث شعر در تمدن ایرانی، قدرت تأثیرگذاری آن را بیشتر از قدرت نظامی دانستند، ریشه در شکوه زبان فارسی و دردانۀ شعر در معرفی ایرانیان در جهان دارد.

کیست که نداند بیش از هزار و صد سال است که جهان ایران را با فردوسی، خیام، نظامی، سعدی، مولوی، حافظ، صائب و بیدل می‏‌شناسد؟ رسانۀ شعر بیش از هر رسانۀ دیگری در تاریخ تمدن ایرانیان، نقش نخست را در معرفی ایران به جهان داشته است. هم از این‏ رو، اگر جهانیان بخواهند قدرت فرهنگی و تأثیرگذاری آن را در میان تمدن‏های جهانی بکاوند، بدون تردید باید به سراغ شعر فارسی بروند.

حماسه، عرفان، اخلاق، نوع‌‏دوستی، توصیف زیبایی ‏های مادی و معنوی و ده ها مضون بشری با هنری‏ ترین شکل آن را تنها در میان میراث شاعران فارسی ‏زبان می توان یافت و لذت برد.

نکته دیگری که رهبر خردمندمان ما را به اهمیت آن دعوت کردند، پاسداشت زبان فارسی از هجوم واژه‏ های بیگانه بود. می‏ دانیم تقریباً هیچ زبانی در دنیا وجود ندارد که از استفاده از واژه‌های زبان‏‌های دیگر بی‏ نیاز باشد. حتی خداوند در قرآن کریم نیز شمار نسبتاً فراوانی را از واژه ‏های فارسی، عبری، سریانی و غیره بهره برده است و ما آن را در کتاب «واژه‏‌های دخیل در قرآن مجید» (آرتور جفری، ترجمۀ دکتر فریدون بدره‏ای، انتشارات توس) دیده‌‏ایم.

سرِّ تأکید رهبر انقلاب در دفاع از زبان فارسی در برابر هجوم واژه‌‏های بیگانه، دفاع از هویت ایرانی در برابر هویت تمدن غربی است که در پشت واژه‏‌های خود در پی فتح سنگرهای فرهنگی ماست وگرنه کیست که نداند استفاده از واژه‌های بیگانه در زبان فارسی پیشینه‌‏ای به درازای قوم آریایی و زبان فارسی باستان دارد؟ فلاسفه و زبان‏شناسان کارایی زبان‏ها را در حفظ و تثبیت هویت و هستی اقوام بی‏‌نظیر می‏‌دانند.

زبان فارسی در نزدیک به سه هزار سال زندگی ایرانیان نقش بی‌‏بدیلی در تداوم فرهنگی و تمدنی آنان داشته است. علاوه‏ بر این مهم، نقش وحدت‏ بخش زبان فارسی را نیز نباید فراموش کرد.

هوش کم‏‌نظیر اقوام ایرانی با پناه بردن به زبان فارسی، ایرانی‏گری را در این زبان یافته‏‌اند و چه خوب این دردانۀ سمین‏تن، این فرشته شیرین‏ کلام توانسته است از عهده این مهم به‏ خوبی برآید.

 

 

منابع:
www.ibna.ir
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.