«چهاردهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان رشته ای نثر فارسی»
۱۴۰۳-۰۸-۰۱
 دکتر مهیارعلوی مقدّم، دبیر همایش چهاردهم گفت برگزاری این همایش در اوّل آبان  ۱۴۰۳فرصتی است تا باردیگر نثر پژوهان و بیهقی پژوهان ایرانی و غیر ایرانی به جایگاه ادبیات کلاسیک فارسی به ویژه نثرفارسی و پیوند آن با جهان معاصر و نقش ادبیات و فرهنگ  در ارتقای زندگی مردم روزگار ما بپردازند.

برگزاری «چهاردهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان رشته ای نثر فارسی»
 اوّل آبان، درتقویم ملّی، به نام روز ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی( پدرنثر فارسی) ثبت شده است.از اوّل آبان ۱۳۸۶ تاکنون، سیزده دوره ازاین همایش های ادواری در سطح ملی و بین المللی برگزارشده است. درروزهای ۳۰ مهر، اوّل و دوم آبان ۱۴۰۳ شماری از نثر پژوهان و بیهقی پژوهان و پژوهشگران میان رشته ای گردهم می آیند تا باردیگر، باب بیهقی پژوهی و نثر پژوهی پررونق شود.
   دکتر مهیارعلوی مقدّم، دبیر همایش چهاردهم که تاکنون، سیزده دوره این همایش ها رابرگزارکرده است در گفتگو با خبر نگار روابط عمومی دانشگاه گفت برگزاری «چهاردهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان رشته ای نثرفارسی» در اوّل آبان  ۱۴۰۳فرصتی است تا باردیگر نثر پژوهان و بیهقی پژوهان ایرانی و غیر ایرانی به جایگاه ادبیات کلاسیک فارسی به ویژه نثرفارسی و پیوند آن با جهان معاصر و نقش ادبیات و فرهنگ  در ارتقای زندگی مردم روزگار ما بپردازند. به ویژه آن که این همایش به موضوع بسیار مهم« مطالعات میان رشته ای» می پردازد که بحثی بسیار مهم و جدی وضروری به ویژه در محافل علمی و دانشگاهی است. دبیر همایش افزود دراین همایش، ۹کارگاه توسط پژوهشگران طراز اوّلی مانند دکتر بهمن نامور مطلق، دکتر حمید رضاشعیری، دکتر ابوالفضل حرّی، دکتر محمدرضا مقدّسی، دکتراحمد رضی، دکتر قدسیه رضوانیان و دکتر میثم زندی ارائه خواهدشد و موضوعاتی مانند مواجهه کارگردان و بازیگر با متن، فرهنگ به مثابۀ ابزار و زمینۀ تاب¬ آوری، چرایی، چیستی و چگونگی مطالعات میان ¬رشته¬ای، روش شناسی پژوهش¬های میان رشته¬ای در قلمرو  ادبیات، صدا درروایت: روایتگری معتمد و نامعتمد، بررسی مناسبات تاریخ و زیبایی شناسی، نمونه پژوهی: تاریخ بیهقی، کارکردهای میان¬رشته¬ای موزۀ نثر فارسی و مراکز اسناد و مفاخر دانشگاه ها، وارونگی روایت در نثرهای فارسی، کارکرد هوش مصنوعی در پردازش و تحلیل متون نثر فارسی برپایۀ نثرپژوهی رایانشی دراین کارگاه ها ارائه می شود. ۱۲ سخنران ایرانی و خارجی در دونشست به مطالعات میان رشته ای نثر فارسی و تاریخ بیهقی می پردازند. رونمایی از کتاب های از تار و پود نثرفارسی (مجموعه مقاله¬های همایش)،  از بلندای نثر فارسی (مجموعه چکیده مقاله¬های همایش) و شهر در سایه اساطیر( نوشته دکتر علی صادقی منش) و اهدای ¬لوح تقدیربه¬برگزیده «جایزه بلاغی-زیباشناسی¬زنده¬یاددکترسیدمحمّد علوی مقدّم» ازدیگر برنامه های این همایش است. علوی مقدم افزود دراین همایش، پژوهشگرانی از کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان، هندوستان، ازبکستان، ارمنستان و کانادا، به صورت حضوری و مجازی، به ارائه مباحث می پردازند.
   دکتر علی صادقی منش، دبیر اجرایی همایش و مدیر بخش نظارت علمی همایش به روابط عمومی دانشگاه گفت یک از کارگاه هایی که در «چهاردهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان رشته ای نثرفارسی» ارائه خواهدشد با عنوان «فرهنگ به مثابۀ ابزار و زمینۀ تاب¬ آوری»، توسط دکتر محمدرضا مقدسی، رییس خانه تاب آوری ایران خواهدبود که درراستای ابلاغ ماموریت ابلاغ شده درنیمه مهر۱۴۰۳توسط معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. اصلی‌ترین هدف مأموریت «تاب¬آوری فرهنگی هویّت محور»، بازشناخت سازوکارهای فرهنگی‌ است که برآمده از هویّت ملّی هستند و می‌توانند در راستای تاب‌آوری فردی، اجتماعی و در سطح کشور مؤثر واقع شوند؛ از این رو، این مأموریت در پی یافتنِ راهکارهای فرهنگی وکاربردی از مؤلّفه‌های هویّتی در راستای تاب‌آوری هویّتی است و از آن‌جایی که این مأموریت در سطح خراسان بزرگ فرهنگی می باشد؛ در گام نخست، تمرکز بر نشانگان هویّتی خراسان بزرگ، خواهد بود؛
      «چهاردهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و مطالعات میان رشته ای نثرفارسی» از ساعت ۴ عصر ۳۰ مهر آغاز و در شبانگاه دوم آبان۱۴۰۳ پایان خواهدیافت. مراسم افتتاحیه درصبح سه شنبه اول آبان برگزار می شود. اجرای نمایشنامه خوانی داستان « بردارکردن حسنک وزیر» از جمله برنامه های این همایش است.

منابع:
https://www.hsu.ac.ir/
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.