دومین نشست‌ ادبی بازخوانی متون کهن: نی‌نامه
۱۳۹۶-۱۰-۱۶
در ادامه برپایی سلسله نشست‌های ادبی بازخوانی متون کهن پارسی توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ضیافت ادبی خوانش «مثنوی نی‌نامه مولانا» در این سازمان برگزار شد.

توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی؛

نشست ادبی «بازخوانی مثنوی نی‌نامه مولانا» برگزار شد

در ادامه برپایی سلسله نشست‌های ادبی بازخوانی متون کهن پارسی توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ضیافت ادبی خوانش «مثنوی نی‌نامه مولانا» در این سازمان برگزار شد.

1395/3/18 سه شنبه

به گزارش آستان نیوز، این ضیافت که دومین جلسه از سلسه نشست‌های ادبی بازخوانی متون کهن پارسی این سازمان به شمار می‌رود، با حضور دکتر سیدعلی کرامتی‌مقدم؛ استاد ادبیات فارسی، دکتر رئیس‌السادات؛ از محققان برجسته کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، محمدهادی زاهدی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جمعی از مدیران و کارشناسان ادب‌دوست این سازمان برپا شد.
در این محفل ادبی، دکتر سیدعلی کرامتی‌مقدم به بیان زندگی‌نامه جلال‌الدین محمد بلخی(672-604 ه.ق)، آشنایی این شاعر و عارف بزرگ فارسی‌زبان با شمس تبریزی و چگونگی رسیدن او به جایگاه مولانا پرداخت و گفت: آثار مولانا فراتر از مرزهای ایران اسلامی است، به‌طوری‌ که آثار فارسی مولانا در هند، پاکستان و ترکیه نیز رایج بوده است و بر فرهنگ و ادب این سه کشور به‌ویژه ادبیات ترکیه اثر گذاشته است. همچنین بسیاری از آثار مولانا به زبان‌های اروپایی ترجمه و منتشر شده است.
وی از مثنوی معنوی مولانا به عنوان دریای بیکرانی از معارف دینی و عرفان اسلامی نام برد و افزود: غزلیات شمس(حاصل ایام شوریدگی مولانا)، رباعیات، مکاتیب(نامه‌های صدو پنجاه‌گانه مولوی به معاصران خود)، فیه ما فیه، مجالس سبعه(مجموعه مواعظ و مجالس مولانا قبل از دیدار با شمس تبریزی) از دیگر آثار منظوم و منثور این شاعر بنام پارسی‌گوی است.
کرامتی‌مقدم غزلیات شاد مولانا را حاصل شادی درونی او، توجه‌اش به شمس تبریزی و پشت پا زدن مولانا به ظواهر دنیوی دانست و ابراز کرد: این غزلیات به همراه مثنوی مولانا، عظمتی به او بخشیده است که بزرگان و صاحبنظران نتوانستند عرفان مولوی و جایگاه او را در شعر و ادبیات فارسی انکار کنند.
وی با اشاره به تأکید مولانا بر مثنوی معنوی به عنوان کتاب اصول دین، ادامه داد: 18 بیت آغازین مثنوی مولانا به «نی‌نامه» شهرت یافته است و در این ابیات منظور از «نی»، خود مولوی و عارف است. همچنین از عشق حقیقی به عنوان تنها عاملی که انسان را می‌تواند به کمال برساند، نام برده شده است.
در ادامه این نشست، ابیاتی از مثنوی مولانا توسط حاضران خوانده و بررسی شد و دکتر رئیس‌السادات؛ از محققان برجسته کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ضمن تجلیل از برگزاری این ضیافت ادبی، پیشنهاداتی را در راستای هر چه بهتر کردن این جلسات ارائه داد.
سلسله نشست‌های ادبی بازخوانی متون کهن پارسی، هر ماه با محوریت مناسبت‌های ملی و مذهبی و دعوت از استادان ادبیات، توسط واحد آموزش سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با همکاری کتابخانه تخصصی ادبیات این آستان مقدس و روابط عمومی و امور بین‌الملل این سازمان برپا می‌شود.
لازم به یادآوری است، ضیافت ادبی بازخوانی مثنوی نی‌نامه مولانا در آستانه ماه مبارک رمضان، در روز یک‌شنبه 16 خرداد 1395، در اتاق کنفرانس مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی با حضور گروهی از مدیران و کارشناسان این سازمان برگزار شد.

سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.