پنجمین نشست ادبی «بازخوانی متون کهن پارسی»: مولوی در مدح امام علی
۱۳۹۶-۱۰-۱۷
امام علی علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام در مثنوی معنوی

پنجمین ضیافت ادبی «بازخوانی متون کهن پارسی»

1395/7/12 دوشنبه

  به گزارش آستان نیوز، این نشست ادبی با حضور دکتر سیدعلی کرامتی‌مقدم؛ استاد ادبیات فارسی، جمعی از کارشناسان ادب‌دوست این سازمان و علاقه‌مندان به آثار مولانا برگزار شد.

در این ضیافت ادبی، به مناسبت بزرگداشت عید غدیرخم در 30 شهریور، ابیاتی از دفتر اول مثنوی معنوی مولوی در مدح امام علی(ع) توسط تک تک حاضران خوانده و مورد بررسی قرار گرفت. همچنین به مناسبت فرا رسیدن ایام ماه محرم، ابیاتی از مثنوی معنوی مولانا خوانده شد که به نقش و اهمیت شناخت واقعه عاشورا و مقام و جایگاه امام حسین(ع) در زندگی شیعیان اشاره می‌کرد.

در حاشیه این نشست، دکتر سیدعلی کرامتی‌مقدم از مثنوی معنوی به عنوان یک شاهکار ادبی عرفانی نام برد و گفت: مولانا یکی از نوابغ زمانه بوده است و شهرت جهانی دارد، چنانکه مثنوی معنوی او به زبان‌های گوناگون ترجمه شده و مورد توجه اهل ادب در جهان قرار گرفته است.

وی به فعالیت انجمن‌های مولوی‌شناسی در گوشه و کنار دنیا با حضور افرادی از ادیان و مذاهب گوناگون اشاره کرد و ادامه داد: توجه به خودسازی، پرهیز از تعصبات مذهبی، دنیاگریزی و مقابله با تفرقه، از جمله مواردی است که در آثار این شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری موج می‌زند تا جایی که توانسته به اندیشه‌های جهانیان نفوذ کند.

کرامتی‌مقدم تصریح کرد: آثار مولانا فرازمانی و فرامکانی است و اندیشه‌های مطرح شده در مثنوی معنوی پاسخگوی نیازهای انسان‌های امروز است، زیرا این آثار ریشه در قرآن و احادیث دارد و مملو از عرفان اسلامی است.

وی گفت: مولانا در چند غزل پشت سر هم در دیوان شمس، از ائمه اطهار(ع) و حضرت علی(ع) می‌گوید و به اندیشه‌های شیعه بسیار نزدیک می‌شود. همچنین با بیان حکایتی در مثنوی معنوی، به روایت اندیشه‌های خود در اهمیت مقام و منزلت والای امام حسین(ع) می‌پردازد و از این امام بزرگوار به عنوان یک الگوی کامل و شایسته نام می‌برد.

این استاد رشته ادبیات فارسی افزود: در ابیات دفتر اول مثنوی معنوی در مدح امام علی(ع)، حلم و بردباری، به‌ویژه اخلاص عمل امیرالمؤمنین(ع) به تصویر کشیده شده است.

در پایان نیز سیدمحمد مؤمنیان، یکی از کارکنان بخش تأسیسات آستان قدس رضوی و مداح اهل بیت(ع) که به عنوان میهمان در این نشست حضور داشت، ابیاتی از آثار خود را درباره واقعه غدیرخم و همچنین ماه محرم قرائت کرد و حال و هوای معنوی خاصی به این ضیافت ادبی بخشید.

سلسله نشست‌های ادبی بازخوانی متون کهن پارسی، هر ماه با محوریت مناسبت‌های ملی و مذهبی و دعوت از استادان ادبیات، توسط واحد آموزش سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با همکاری کتابخانه تخصصی ادبیات این آستان مقدس و روابط عمومی و امور بین‌الملل این سازمان برپا می‌شود.

یادآور می‌شود، پنجمین نشست ادبی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در روز پنج‌شنبه، 8 مهر 1395، روز بزرگداشت مولوی، در اتاق آموزش این سازمان با حضور علاقه‌مندان برگزار شد.

سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.