دهمین نشست ادبی: مقام والای پروین اعتصامی
۱۳۹۶-۱۰-۱۷
به گزارش آستان‌نیوز، سیدعلی کرامتی ‌مقدم در دهمین نشست ادبی سازمان کتابخانه‌‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی که با حضور ادب‌دوستان و کارشناسان این سازمان برگزار شد، به مقام والای پروین اعتصامی(1285-1320شمسی)، اشاره کرد و افزود: بیشترین شهرت او به‌دلیل سادگی و پرمحتوایی اشعارش است.

در دهمین نشست ادبی سازمان کتابخانه‌‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

1396/1/14 دوشنبه

  مشاور مطالعاتی کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی:

احساس، اخلاق و سادگی در اشعار پروین اعتصامی موج می‌زند

مشاور مطالعاتی کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی گفت: احساس، اخلاق و سادگی در اشعار پروین اعتصامی موج می‌زند.

به گزارش آستان‌نیوز، سیدعلی کرامتی ‌مقدم در دهمین نشست ادبی سازمان کتابخانه‌‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی که با حضور ادب‌دوستان و کارشناسان این سازمان برگزار شد، به مقام والای پروین اعتصامی(1285-1320شمسی)، اشاره کرد و افزود: بیشترین شهرت او به‌دلیل سادگی و پرمحتوایی اشعارش است.

وی از اعتصامی به عنوان معلمی دلسوز نام برد و ادامه داد: او اگرچه عارف نبود، اما عارفانه شعر می‌سرود و اشعارش مملو از احساسات لطیف زنانه و پند و اندرزهای اخلاقی است. همچنین انتقادهای اجتماعی را بسیار نرم و لطیف در اشعارش بیان کرده است.

کرامتی ‌مقدم گفت: این بانوی فرهیخته در شاعری تحت تأثیر سعدی و حافظ بود و اشعارش بیشتر ترکیبی از سبک خراسانی به سبک عراقی، با مضامین اخلاقی و عرفانی است.

وی اضافه کرد: پروین اعتصامی، یکی از بهترین شاعران مناظره‌پرداز محسوب می‌شود که نکات اخلاقی و آموزنده را در قالب گفت‌وگو بیان کرده است.

مشاور مطالعاتی کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی ابراز کرد: او را الگوی کامل یک زن مسلمان ایرانی می‌توان دانست که چراغ دانش را برای زنان دوره خود روشن کرد. چنانکه به بانوان در اشعارش نقش کلیدی داده و نسبت به بی‌سوادی و وضع اجتماعی نابسامان زنان زمان خود اعتراض کرده است.

وی با ذکر بیت «وظیفه زن و مرد، ای حکیم! دانی چیست؟ یکی‌است کشتی و آن دیگری‌‌است کشتیبان»، به تقسیم وظایف بین زن و مرد از دیدگاه پروین اعتصامی اشاره کرد و گفت: این بانوی شاعر در این بیت، زن را کشتی و مرد را کشتیبان می‌داند و بیانگر این مسئله است که او از جایگاه مرد در اشعارش غافل نشده است.

کرامتی مقدم با تأکید بر اینکه پروین اعتصامی طبع بلندی داشت و پیشنهاد شاعری دربار را رد کرد، افزود: اشعار او تاریخ مصرف ندارد و در همه ادوار تاریخی می‌توان از آن‌ها که برخواسته از عمق وجودش است، بهره جست.

در ادامه این نشست، هر کدام از حاضران ابیاتی از دیوان پروین اعتصامی مانند اشعار لطف خدا، سفر اشک، کارگاه حریر، آئین آینه و فرشته انس را خواندند و درباره آن‌ها به گفت‌وگو پرداختند.

در پایان برنامه با حضور محمد مشایخی، رئیس اداره خدمات کتابداری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جعفر درباغ عنبران، رئیس کتابخانه مرکزی این آستان مقدس، از دکتر سیدعلی کرامتی ‌مقدم به پاس همکاری با این سازمان در برپایی نشست‌های بازخوانی متون کهن پارسی در طول سال 1395، با اهدای لوح سپاس و یادبودی تقدیر شد.

نقش اثرگذار نشست‌های ادبی

محمد مشایخی در پایان این محفل ادبی از برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی به عنوان یکی از وظایف کتابخانه‌ها نام برد و گفت: اگرچه برپایی این نشست‌ها و دعوت از استادان برجسته به‌ویژه در مناسبت‌های خاص با مشکلاتی همراه است، اما ثمرات بسیار خوبی دارد.

وی با اشاره به اینکه خراسان بزرگ از مراکز ادب‌خیز کشور به‌شمار می‌رود، افزود: برگزاری نشست‌های ادبی موجب ارتباط مستقیم بین ادب‌دوستان و شاعران و نویسندگان می‌شود و تأثیر بسیار عمیق‌تری در وجود آنان می‌گذارد.

مشایخی ادامه داد: چنین جلساتی از یک طرف به اعضاء و مراجعین کتابخانه و از طرف دیگر به کتابداران در شناخت منابع و مشاهیر ادبی کمک می‌کندT به‌طوری که آنان در یک مدت زمان محدود، اطلاعات ادبی مفصل و جامعی را درباره یک اثر و یک شاعر یا نویسنده دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: این نشست‌‌های ادبی را می‌توان در حوزه‌های مختلف مانند ادبیات کلاسیک(بررسی آثار حافظ، مولانا، خیام و...) یا ادبیات انقلاب و دفاع مقدس، با دعوت از شاعران، مؤلفین و افراد صاحب‌نظر، در قالب جلسات نقد، بررسی، پرسش و پاسخ و حتی شعرخوانی، برگزار کرد.

یادآور می‌شود، سلسله نشست‌های ادبی بازخوانی متون کهن پارسی، هر ماه با محوریت مناسبت‌های ملی و مذهبی و دعوت از استادان ادبیات، به همت واحد آموزش سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با همکاری کتابخانه تخصصی ادبیات این آستان مقدس و روابط عمومی و امور بین‌الملل این سازمان برپا می‌شود.
دهمین نشست ادبی این سازمان در آستانه میلاد فرخنده حضرت فاطمه(س) و همزمان با روز بزرگداشت پروین اعتصامی، در روز چهارشنبه، 25 اسفند 1395، در کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی واقع در طبقه منهای یک کتابخانه مرکزی این آستان مقدس برگزار شد.

سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.