نقد و بررسی کتاب «محترم خانم»
۱۳۹۶-۱۱-۲۳
نویسنده و منتقد ادبیات داستانی گفت: منابع مطالعاتی خاص و کم‌نظیری در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
به گزارش آستان نیوز، سید علیرضا مهرداد، دیروز در حاشیه نشست نقد و بررسی کتاب «محترم خانم» در تالار کنفرانس مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی بیان کرد: منابع کتابخانه مرکزی این آستان مقدس بسیار غنی است و حتی در برخی موضوعات خاص، آثار منحصربه‌فردی برای استفاده محققان وجود دارد.
وی درباره راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی گفت: افتتاح کتابخانه‌های تخصصی متعدد و ایجاد مکانی تحت عنوان «تالار محققان» برای پژوهش‌گران در کتابخانه مرکزی این آستان ملکوتی، موجب تحولات بی‌بدیل و قابل تقدیری در حوزه کتابخانه‌ای سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی شده است.
مهرداد گفت: در طول یک سال اخیر، 20 نشست ادبی شمس توسط این سازمان برپا شده است که به دلیل مشغله‌های فراوان شغلی و ادبی‌ام، تنها افتخار حضور در دو جلسه آن، از جمله نخستین نشست شمس را داشتم. این نشست با بررسی کتاب «نظام‌نامه حرب: یکصد و ده فرمان آیت‌الله بلادی بوشهری برای مبارزان تنگستانی در جنگ جهانی اول»؛ تألیف مرتضی سرهنگی، در اسفندماه 1395 برگزار شده بود.
وی از بیستمین نشست شمس با محوریت تحلیل کتاب محترم خانم؛ اثر مرضیه ذاکری نام برد و ابراز کرد: شهدای انقلاب اسلامی از مظلوم‌ترین شهدای جهان هستند و به عنوان یک مشهدی، مایه افتخارم است که در این نشست، کتاب زندگی یکی از این شهدا به ویژه یک بانوی شهیده بررسی شد.  
این چهره ادبی حوزه دفاع مقدس ادامه داد: برپایی چنین نشست‌هایی در حوزه امام رضا(ع)، دفاع مقدس و... به ویژه با گرایش داستان به نوبه خود ارزشمند است.
مهرداد با اشاره به برگزاری نشست‌های شمس در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) ابراز کرد: بی‌تردید اگر برخی مشکلات رفت و آمد به مرکز شهر و محدودیت‌های ترافیکی اطراف حرم مطهر رضوی وجود نداشت، رونق و آوازه این فعالیت‌های ادبی بیشتر بود.
وی به نام‌گذاری مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی نیز اشاره کرد و گفت: این نام‌گذاری، یک کار مقطعی بود در صورتی که خراسان به برکت حضور بارگاه مطهر امام رضا(ع)، از قدیم یک مرکز فرهنگی بوده است و ضرورت دارد  فرهنگ از این سرزمین به جهان اسلام صادر شود.
مهرداد از مشهد به عنوان مرکز فرهنگی جهان اسلام نام برد و اضافه کرد: چراغ ادبیات، فرهنگ و هنر باید از این شهر مقدس روشن شود و بهترین رمان‌ها به ویژه رمان‌های مذهبی در مشهد تولید شود.
وی ادامه داد: همچنین بهترین جلسات شعر، داستان و نقد باید در این شهر برگزار شود. اما متأسفانه همه ما که زیر سایه خورشید هشتم(ع) زندگی می‌کنیم، در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم.
سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.