فرهنگ توصیفی دستور تاریخی
۱۳۹۶-۰۲-۰۹
در این فرهنگ با جستجو در دستور زبان‌های دورۀ باستان، ایرانی میانۀ غربی، فارسی دری و نیز منابع دستور تاریخی زبان فارسی، مدخل‌ها انتخاب و در ذیل هر مدخل نخست تعریفی از آن ارائه شده و سپس نمونه‌هایی از دوره‌های سه‌گانۀ زبان فارسی نقل گردیده است.
فرهنگ توصیفی دستور تاریخی/ احسان چنگیزی.- تهران: علمی، ‎۱۳۹۵.
در این فرهنگ با جستجو در دستور زبان‌های دورۀ باستان، ایرانی میانۀ غربی، فارسی دری و نیز منابع دستور تاریخی زبان فارسی، مدخل‌ها انتخاب و در ذیل هر مدخل نخست تعریفی از آن ارائه شده و سپس نمونه‌هایی از دوره‌های سه‌گانۀ زبان فارسی نقل گردیده است. منظور از فارسی دری، فارسی رایج در ایران پس از آغاز دورۀ اسلامی است که در نظم و نثر آن دوره کاربرد داشته است. از ذکر اصطلاحاتی که در زبان فارسی مصداق ندارد یا تاکنون بدان‌ها پرداخته نشده، خودداری شده است. برخی اصطلاحات مربوط به حوزه‌های آواشناسی و واج‌شناسی، صرف، نحو، معنی‌شناسی و زبان‌شناسی تاریخی‌اند و در فرهنگ توصیفی هر حوزه به طور مفصل‌تر و دقیق‌تر تعریف شده‌اند. در پایان کتاب دو واژه‌‌نامۀ انگلیسی ـ فارسی و فارسی ـ انگلیسی تنظیم و معادل‌های هر اصطلاح نوشته شده است.
برای مدخل‌هایی که با دستور زبان‌های ایرانی باستان، ایرانی میانۀ غربی و فارسی دری مربوط‌اند، در بخش پیوست به منابع مختلف ارجاعاتی داده شده تا بتوان با استفاده از آنها به کتب دستور زبان هر دوره مراجعه و برای اطلاع و مطالعۀ بیشتر از مطلب آنها استفاده کرد.
بازسازی گفتمان پیامبر (ص) در صحیفه سجادیه: واکاوی کردار گفتمانی با استفاده از نظریه باختین و الگوی سه بعدی فرکلاف/ نام دانشجو محمد نصراوی.- استاد راهنما: احمد پاکتچی؛ استاد مشاور: کوروش صفوی.- کارشناسی ارشد (دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده زبان و ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، رشته زبان‌شناسی همگانی) ؛ ‎۱۳۹۴.
این مطالعه با تمرکز بر ویژگی ژانر دعا و وجه اجتماعی آن سعی در گفتمان کاوی تاریخی متن کتاب صحیفه سجادیه داشته است. هدف از این مطالعه سامان دهی روشی برای مطالعه گفتمانی متون دینی به خصوص متون عرفانی و دعایی بوده است. سوالی که پیکره این مطالعه را سامان داده، گفتمان پیامبر در برابر متن گفتمانهای صحیفه سجادیه است. نگارنده با تلفیق مفهوم فضا- زمان و منطق گفت و گویی باختین و الگوی سه بعدی فرکلاف، الگویی متناسب سازی شده را برای فهم اجتماعی متن دعای صحیفه پیشنهاد کرده است. و با واکاوی کردار گفتمانی میان متن های پیش از صحیفه و متن صحیفه به سوال مطالعه پاسخ داده است.
سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.