چهارمین همایش بین المللی زبان ها و گویش های ایران
۱۳۹۶-۰۶-۲۳
بر اساس این فراخوان زمان برگزاری این همایش مهر ماه سال ۱۳۹۷ اعلام شده و آخرین مهلت دریافت چکیده مقاله برای شرکت در آن نیز مهرماه سال ۱۳۹۶ اعلام شده است.
مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی فراخوان برگزاری چهارمین همایش بین المللی زبان ها و گویش های ایران را منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس این فراخوان زمان برگزاری این همایش مهر ماه سال ۱۳۹۷ اعلام شده و آخرین مهلت دریافت چکیده مقاله برای شرکت در آن نیز مهرماه سال ۱۳۹۶ اعلام شده است.
در بخشی از فراخوان این همایش آمده است: زبانهای ایرانی بخش قابل توجهی از سند هویت ملی و فرهنگی ایرانیان به شمار می‌رود. به جرأت می‌توان گفت زبان فارسی یکی از عوامل حفظ و نگاهبانی این سرزمین از گزند روزگاران بوده و همواره مانع ازهم‌گسیختگی و نابودی هویت ملی و فرهنگی ایران عزیز شده است. بزرگی این درخت تناور به‌واسطۀ رنج‌هایی است که بزرگانی مانند فردوسی، سعدی و حافظ و دیگر اندیشمندان ایرانی برخود هموار ساخته و با آفرینش آثار ارزشمند زبان فارسی را این‌چنین ماندگار ساخته‌اند. به همین ترتیب، زبان‌ها و گویش‌های دیگر نظیر ترکی، عربی و ... که در این سرزمین تکلم می‌شوند نقش چشمگیری در تحکیم مبانی فرهنگ و هویت ایران عزیز داشته‌اند.
دیرینگی زبان‌های ایرانی که منشعب از خانوادۀ زبان‌های هند و ایرانی و هندواروپایی است به قدمت تاریخ این سرزمین است. تاریخ ادبیات و دانش ایرانی نشان داده که این زبان از توانایی قابل توجهی برای ارائه و انتقال پیچیده‌ترین اندیشه‌های علمی و فلسفی برخوردار است. نگهداری این توانایی و روزآمد کردن آن مستلزم نگاهبانی و پاسداری از زبان‌ها و گویش‌های ایران است.
همچنین محورهای این همایش درباره همایش پژوهش‌های تازه در زمینه زبان‌ها و متون ایرانی باستان (فارسی باستان، اوستایی، سکایی و مادی)، پژهش‌های تازه در زمینه زبان‌ها و متون ایرانی میانه غربی (پارتی و فارسی میانه)،  پژوهش‌های تازه در زمینه زبان‌ها و متون ایرانی میانه شرقی (سغدی، ختنی، خوارزمی و بلخی)،  پژوهش‌های تازه در زمینه متون کهن فارسی از دیدگاه زبان‌شناسی، جغرافیای زبان فارسی، رابطه زبان‌های ایرانی با دیگر زبان‌ها درگذر تاریخ و پژو هش‌های تازه در زمینه گویش‌های ایرانی اعلام شده است.
سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.