پنجمین نشست ادبی شمس
۱۳۹۶-۰۵-۳۱
پنجمین نشست ادبی شمس در قالب برنامه «دورهمی داستان» با حضور داستان‌نویسان مشهدی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.
به گزارش آستان ‌نیوز، این نشست فرهنگی هنری به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با حضور جمعی از زائران و مجاوران ادب‌دوست و اهل داستان، با خوانش، نقد و گفت‌و‌گو پیرامون سه داستان کوتاه از داستان‌نویسان باتجربه مشهدی در ورودی تالار قدس کتابخانه مرکزی این آستان مقدس در جوار بارگاه مطهر امام رضا(ع) برپا شد.
داستان‌های «تصویر قشنگی است»، اثر علی براتی گجوان، «خون خیوه»، اثر سروش مظفرمقدم و «برهنه‌ها و سکه‌ها»، اثر وحید حسینی ایرانی، در این نشست خوانده و توسط حاضران از جمله محمد ریاحی و حسین عباس‌زاده؛ کارشناسان نشست، مورد بررسی و نقد قرار گرفت. مجتبی انوریان یزدی، از دیگر داستان‌نویسان مشهدی نیز به عنوان کارشناس مجری در این نشست حضور داشت.
توجه به فضاسازی در داستان، استفاده درست از زاویه دید، دوری از شعارزدگی در اثر، انتخاب موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در خلق داستان با عمق و دقت بیشتر، تفاوت داستان با قصه، باورپذیری داستان، سبک‌های پست مدرن، مدرن و رئالیسم در حوزه داستان‌نویسی، شخصیت‌پردازی و... از جمله موضوعاتی بود که منتقدان و فعالان حوزه داستان‌نویسی حاضر در نشست، درباره آن‌ها گفت‌و‌گو کردند.
همچنین داستان‌نویسان میهمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در لابه‌لای صحبت‌های خود به بعضی از داستان‌های نویسندگان مطرح جهان مانند همینگوی، بورخس و چخوف اشاره کردند و به تبادل نظر درباره هر کدام از داستان‌های کوتاه پنجمین نشست ادبی شمس پرداختند.
در حاشیه برپایی این نشست ادبی، سروش مظفرمقدم داستان‌نویس فعال مشهدی با ابراز خرسندی از برگزاری چنین نشست‌هایی به همت مجموعه آستان قدس رضوی گفت: برپایی این نشست‌ها در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، فضای معنوی خوبی برای همه حاضران ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: لازم است به سطح کیفی جلسات ادبی و فرهنگی دقت بسیاری شود و منتقدان بدون دغدغه با در نظر گرفتن شرایط و فضای جلسه، نظر خود را بیان کنند.
مظفرمقدم با ابراز امیدواری به اینکه بخش فرهنگی آستان قدس رضوی با جدیت بیشتری برپایی چنین نشست‌هایی را در حوزه داستان‌نویسی دنبال کند، افزود: گستره انتخاب کتاب‌ها و داستان‌های کوتاه در این جلسات باید به جایی برسد که امکان حضور همه نویسندگان مشهد و خراسان فراهم شود. زیرا این آستان مقدس متعلق به همه مردم ادب‌دوست ایران اسلامی و شهروندان مشهدی است.
وی گفت: برگزاری این نشست‌ها همچنین موجب تعامل بیشتر بین مجموعه آستان قدس رضوی و بدنه فرهنگ و ادبیات شهر مشهد می‌شود و در آینده شاهد حضور پررنگ‌تر اهل قلم و ادب در این نشست‌ها خواهیم بود.
این داستان‌نویس فعال مشهدی از کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به عنوان کتابخانه‌ای غنی در کشور نام برد و ابراز کرد: از دوران نوجوانی از خدمات منظم و متنوع کتابخانه‌های آستان قدس رضوی مانند کتابخانه تخصصی تاریخ و ادبیات استفاده کرده‌ام و امیدوارم شرایطی مهیا شود تا نسل جوان بیشتری جذب این کتابخانه شوند.
وی با تأکید بر اینکه اگر کتاب‌ها در کتابخانه‌ها بدون استفاده بمانند، تبدیل به سنگ می‌شوند و ارزشی دیگر ندارند، گفت: برای ایجاد پویایی، نشاط و آگاهی در سطح جامعه، باید شرایط استفاده از خدمات کتابخانه‌ها برای نوجوانان و جوانان آسان‌تر شود.
گفتنی است در حاشیه این نشست ادبی هنری، منتخبی از آثار داستان‌نویسان مشهدی با عناوین یک شاخه گل داوودی، نگاهی دیگر: خوانشی از تپه‌های چون فیل‌های سفید ارنست همینگوی، پسر من قاتل است، خوش به حال هیچ‌کس، بادها و برگ‌ها، شهر فرنگ و... به نمایش عموم گذاشته شد.
سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.