عبدالباقی گولپینارلی
۱۳۹۴-۰۷-۲۸
عبدالباقی گولپینارلی، پژوهشگر ادبیات، ایران شناس و مولوی پژوه برجسته ی ترک است. این ایران‌شناس در کارنامه خود بیش از ۵۰ عنوان کتاب و رساله دارد .
عبدالباقی گولپینارلی، پژوهشگر ادبیات، ایران شناس و مولوی پژوه برجسته ی ترک است. این ایران‌شناس در کارنامه خود بیش از ۵۰ عنوان کتاب و رساله دارد .در تاریخ ۴ و ۵ تیرماه ۱۳۸۶ خورشیدی همایش بزرگداشت گولپینارلی برگزار شد. این همایش که در آن خانم آسین چلبی (بیست و دومین نسل از فرزندان مولوی) نیز شرکت داشت، بمناسبت هشتصدمین سالروز ولادت مولوی برگزار شده بود.

وی اطلاعات‌ گسترده‌ای‌ دربارهٔ‌ فرهنگ‌ و تاریخ‌ ایران‌ و اسلام‌ داشت‌، اکثر رجال‌ معاصر ایران‌ را می‌شناخت‌ و با ایرانیان‌ به‌ فارسی‌ سخن‌ می‌گفت‌. اکثر ابیات‌ مثنوی‌مولانا و دیوان‌ کبیر را از حفظ‌ داشت‌. گفته شده، اگر شرح‌ مثنوی‌ او را بخوانید، مولانا را دوباره‌ کشف‌ خواهید کرد. "گولپینارلی" در طول حیاتش با علاقه وافر به زبان فارسی تحقیقات گسترده‌ای در موردمولانا، مثنوی و طریقه مولویه کرده و به برگردان بسیاری از کتب مهم فارسی از جمله دیوان حافظ، مثنوی منطق الطیر و... همچنین نهج البلاغه و متن کامل قرآن کریم همت گمارد. معروف‌ترین اثر وی در ایران شرح مثنوی مولوی است که دکتر توفیق سبحانی آن رابه فارسی ترجمه کرده است.

در تاریخ ۴ و ۵ تیرماه ۱۳۸۶ خورشیدی همایش بزرگداشت گولپینارلی برگزار شد. این همایش که در آن خانم آسین چلبی (بیست و دومین نسل از فرزندان مولوی) نیز شرکت داشت، بمناسبت هشتصدمین سالروز ولادت مولوی برگزار شده بود.

وی زمینهٔ کار خود را به تصوف ، تصوف ترکی ـ اسلامی و بررسی شخصیت های صوفیانه منحصر می دانست . آن مرحوم در مصاحبه ای گفته است : «انسان بودن را باید به انسان یاد داد». او بیش از سه چهارم حیات پرثمر خود را در راه همین تعلیم صرف کرد.



اطلاعات گسترده ای دربارهٔ فرهنگ و تاریخ ایران و اسلام داشت ، اکثر رجال معاصر ایران را می شناخت ، حافظه ای بسیار قدرتمند داشت ، چنان که شمارهٔ اکثر کتاب های مورد نیاز خود را بدون مراجعه به یادداشت و فهرست از حافظه نقل می کرد. بخلی در آموختن نداشت . مردی بود متدین ، پرکار، متحرک و صمیمی . مبادی آداب ، وقت شناس و دقیق بود.
سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.