کتاب‌شناسی ادبیات داستانی معاصر فارسی: از مشروطه تا سال 1389
۱۳۹۴-۰۹-۰۸
مجموعهٔ حاضر محصول اجرای مرحلهٔ اول «طرح تهیهٔ کتاب‌شناسی ادبیات معاصر فارسی» است که به پیشنهاد گروه ادبیات معاصر، به تصویب شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی رسید.
کتاب‌شناسی ادبیات داستانی معاصر فارسی: از مشروطه تا سال 1389



مجموعهٔ حاضر محصول اجرای مرحلهٔ اول «طرح تهیهٔ کتاب‌شناسی ادبیات معاصر فارسی» است که به پیشنهاد گروه ادبیات معاصر، به تصویب شورای فرهنگستان زبان و ادب فارسی رسید. موضوع این طرح تهیهٔ فهرست‌هایی کتاب‌شناختی است از آثار ادبیات داستانی به زبان فارسی، ترجمه‌های آن‌ها به زبان بیگانه، و نوشته‌های مربوط به آن‌ها (نقد و بررسی، اعم از کتاب و مقاله). هدف از اجرای این طرح فراهم آوردن مرجع جامعی است برای پژوهشگران ادبیات معاصر فارسی در حوزهٔ داستانی.

این مجموعه شامل 7069 مدخل است که به ترتیب الفبایی نام مؤلف مرتب شده‌اند. ذیل هر مدخل آثار نویسنده نیز با ترتیب الفبایی فهرست شده و مکمل آن نیز نمایه‌ای است حاوی فهرست عناوین آثار با ذکر نام نویسندهٔ آن‌ها. در این فهرست مجموعاً مشخصات کتاب‌شناختی 14046 اثر مندرج است و شروع آن از سال 1246 ش، یعنی از زمان نگارش حکایت پیر و جوان، از ناصرالدین‌شاه قاجار در نظر گرفته شده‌است.

عموماً ملاک کتاب‌شناسی‌ها، چاپ اول هر اثر بوده‌است، به‌جز مواردی که به دلیل در دسترس نبودن چاپ نخست، تاریخ چاپ‌های دیگر ذکر شده‌است. همچنین در این کتاب‌شناسی‌ها به قلمروهای نزدیک به حوزهٔ ادبیات داستانی، از جمله ادبیات کودکان و نوجوانان پرداخته نشده‌است. مجموعه‌هایی نیز که گردآورندگانی به‌جز خود نویسنده آن‌ها را فراهم آورده‌اند و شامل انواع گزیده‌ها و گلچین‌ها می‌شود، در این فهرست وارد نشده‌است.

منبع اصلی این فهرست در کار گردآوری آثار، فهرستگان کتابخانهٔ ملّی ایران بوده، اما آثار داستانی‌ای که در کشورهای دیگر نیز منتشر شده‌اند در این فهرست گنجانده شده‌است که تعداد آن‌ها به 176 اثر می‌رسد. این آثار شامل کتاب‌هایی است که تا سال 1388 در خارج از ایران انتشار یافته‌اند. از این میان، 72 عنوان از آثار مذکور در کشور سوئد به چاپ رسیده‌است.

کتاب‌شناسی ادبیات داستانی معاصر فارسی: از مشروطه تا سال 1389، زیر نظر سرکار خانم فریده رازی و با همکاری خانم‌ها عذرا شجاع‌کریمی و آزاده گلشنی، از پژوهشگران گروه ادبیات معاصر فرهنگستان، گردآوری شده که انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی آن را در 620 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه، به بهای 120000 ریال منتشر کرده‌است.

آخرین بروزرسانی (پنجشنبه, 14 اردیبهشت 1391 ساعت 03:39)
سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.