وضع ادبی ایران در سه قرن اول هجری
۱۳۹۴-۰۹-۰۸
در سه قرن اول هجری، همچنان که ایران میدان نفوذ ادیانى از قبیل اسلام و کیش‌هاى زرتشتى و مانوى و عیسوى و غیره بود، به‌همان نحو هم زبان‌هاى متعلق به‌هر یک از آنها یعنى عربى و پهلوى و سریانى و جز آن در ایران رواج داشت بى‌آنکه یکى مزاحم دیگرى باشد.
وضع ادبی ایران در سه قرن اول هجری
PostDateIconپنجشنبه, 22 تیر 1391 ساعت 08:23 | PostAuthorIconنوشته شده توسط قربانی | مشاهده در قالب PDF | چاپ | فرستادن به ایمیل




وضع ادبی ایران در سه قرن اول هجری



در سه قرن اول هجری، همچنان که ایران میدان نفوذ ادیانى از قبیل اسلام و کیش‌هاى زرتشتى و مانوى و عیسوى و غیره بود، به‌همان نحو هم زبان‌هاى متعلق به‌هر یک از آنها یعنى عربى و پهلوى و سریانى و جز آن در ایران رواج داشت بى‌آنکه یکى مزاحم دیگرى باشد. یعنى در همان حال که دسته‌اى از نویسندگان و گویندگان ایرانى در نثر و نظم عربى تحصیل مهارت و شهرت مى‌کردند، دسته‌اى هم به ابیات سریانى و تألیف و یا ترجمهٔ کتب به آن سرگرم بودند و گروهى دیگر تألیف کتاب‌هائى را به زبان پهلوى دنبال مى‌نمودند. در همان حال هم ادبیات محلى در ولایات ایران دنبالهٔ تکامل طبیعى خود را مى‌پیمود و لهجه‌هاى محلى از طریق آمیزش با زبان عربى تغییر و تحول مى‌یافت و از میان آنها برخى از لهجه‌ها مانند لهجهٔ درى آمادهٔ آن مى‌شد که داراى ادبیات وسیعى مى‌گردد و سرانجام هم چنانکه مى‌دانیم در پایان این عهدست که زبان درى یعنى لهجهٔ مشرق ایران به‌عنوان یک لهجهٔ ادبى مستقل درآمد و تا روزگار ما به‌عنوان زبان رسمى ادبى و سیاسى ایران باقى ماند.




پس ادبیات ایران را در سه قرن اول هجرى باید از جهات مختلف به‌مورد مطالعه درآورد یعنی: ۱. ادبیات پهلوى را از آن روزى که بازماندهٔ لهجهٔ رسمى و دینى و ادبى دورهٔ ساسانى بود و ۲. لهجات مختلف ایرانى را از آغاز فتوحات مسلمین تا آغاز ادبیات فارسى درى بدان سبب که حد فاصل میان ادب پهلوى و ادب درى بود و ۳. ادبیات درى را از آن روى که زبان رسمى و سیاسى ایران در دورهٔ اسلامى شد و ۴. ادبیات عربى یعنى زبان و نثر و نظم تازى را از آن‌روى که غالب نویسندگان و گویندگان آن در این دوره ایرانى‌نژاد بوده‌اند.
سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.