افتتاح حافظ‌سرا در دانشکدۀ هنر/ علوم انسانی دانشگاه داکا
۱۳۹۴-۰۷-۲۱
با تأسیس حافظ‌سرا در دانشکدۀ هنر/ علوم انسانی دانشگاه ــ که با پشتیبانی و حمایت رایزنی فرهنگ و سفارت جمهوری اسلامی ایران در داکا به انجام رسیده است ــ پیش‌بینی می‌شود گروه زبان و ادبیات فارسی بتواند بهترین فرصت‌های علمی و آموزشی و تحقیقاتی را برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به زبان و ادبیات فارسی فراهم آورد.
افتتاح حافظ‌سرا در دانشکدۀ هنر/ علوم انسانی دانشگاه داکا

از آغاز تأسیس دانشگاه داکا در سال 1921م، گروه فارسی جزو نخستین گروه‌های آموزشی این دانشگاه بوده است. تا سال 2006م این گروه با گروه زبان اردو مشترک بود که این دوره را می‌توان گام اول فعالیت گروه فارسی به شمار آورد. گام دوم با استقلال گروه فارسی و گام سوم نیز با تغییر عنوان گروه از «زبان فارسی» به «زبان و ادبیات فارسی» در سال 2007م و در زمان مدیریت استاد سیف‌الاسلام خان، برداشته شد.

اکنون با تأسیس حافظ‌سرا در دانشکدۀ هنر/ علوم انسانی دانشگاه ــ که با پشتیبانی و حمایت رایزنی فرهنگ و سفارت جمهوری اسلامی ایران در داکا به انجام رسیده است ــ پیش‌بینی می‌شود گروه زبان و ادبیات فارسی بتواند بهترین فرصت‌های علمی و آموزشی و تحقیقاتی را برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به زبان و ادبیات فارسی فراهم آورد. همچنین این گروه با اختصاص دادن مکانی خاص به نام مرکز تحقیقات فارسی، بر آن است تا مطالعات دانشگاهی و نسخه‌شناسی و ترجمه‌های آثار ادبی و فرهنگی را سامان دهد. برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی و کارگاه‌های کاربردی و آموزشی فن ترجمه، زبان‌آموزی، نگارش فارسی، نسخه‌شناسی، ایران‌شناسی، ادبیات معاصر، تاریخ ایران معاصر، ادبیات تطبیقی و مباحث دیگر، از جملۀ فعالیت‌هایی است که در ساختمان جدید حافظ‌سرا انجام خواهد پذیرفت.

نکتۀ قابل ذکر اینکه گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه داکا مجله‌ای علمی ـ پژوهشی را به طور منظم منتشر می‌کند که تا کنون پنج شماره از آن در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. آخرین شمارۀ این مجله در وبگاه دانشگاه داکا قابل دسترسی است:

http://www.du.ac.bd/DownLoads/LATESTNEWS/du_journal_persian_2011.pdf


سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.