رنگ در شعر خاقانی
۱۳۹۴-۰۷-۲۱
ازآنجا که عنصر رنگ و مفاهیم مربوط به آن در یک اثر ادبی با احساس و ادراک خالق آن اثر پیوند دارد و بیانگر حالات عاطفی و خواسته های درونی شاعر است.
رنگ در شعر خاقانی
فاطمه قلی زاده ؛ دانشگاه بیرجند، 1389
شماره ثبت :  5834708 
چکیده
افضل الدین بدیل خاقانی شروانی یکی از سخنوران قوی طبع و صاحب سبک سده ی ششم مخصوصادر حوزه ی قصیده سرایی در ادبیات فارسی است؛ نقاش چیره دستی است که زیباترین تابلوها را در اشعار خود به تصویر کشیده است و به عنوان شاعری ترکیب ساز و تصویر آفرین معروف شده است .
ازآنجا که عنصر رنگ و مفاهیم مربوط به آن در یک اثر ادبی با احساس و ادراک خالق آن اثر پیوند دارد و بیانگر حالات عاطفی و خواسته های درونی شاعر است و نمودار باورهای مردمی و فرهنگ جامعه است ؛ در این پژوهش سعی شده است با تحلیل رنگ از دیدگاه جامعه شناختی ، زیباشناختی در شعر خاقانی ، شناخت بیشتری نسبت به اندیشه ها و حالات درونی شاعر و زندگی و هنجارهای اجتماعی و هنر شعری او پیدا شود.
نتایج تحقیق حاکی از آن است که رنگ ، یکی از عناصر بنیادین در خلق تصویرهای بدیع و ترکیب های زیبای شعر خاقانی است. ذهن خلاق و بلند او در آفرینش مضامین و ترکیبات نو و رنگین مخصوصا استعاره و تشبیه شعرش را تازگی و طراوت خاصی بخشیده است . خاقانی شاعر حساس و زودرنجی است که به شدت تحت تاثیر وقایع روزگار خود بوده و چهره ی تاریک و افسرده ی زندگی ، در اشعار او بازتاب گسترده ای دارد ، لذا ، بسامد رنگ های تیره در قصاید او نسبت به رنگ های دیگر بالاتر است . هرچند وجود رنگ های مختلف در سروده های خاقانی حکایت از نگاه همه جانبه و دقیق اوبه جهان و زبیایی های آن دارد و بیانگر این حقیقت است که وی شخصیت زنده و پویایی دارد و علی رغم تمام سختی ها و تیرگی های زندگی فردی و اجتماعی می خواهد با تصاویر رنگین سروده های خود به انسان نشاط و امید بخشد.
واژه گان کلیدی: خاقانی ، دیوان خاقانی ، تحفه العراقین ، رنگ، تحلیل روان شناختی، تحلیل جامعه شناختی ، تحلیل زیبا شناختی.
این پایان نامه در کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی موجود است
سازندگان:
منابع:
کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.