۱۳۹۸-۰۷-۰۹
متون کلاسیک ادبیات فارسی در «خرده مینا بر خاک»
متون کلاسیک ادبیات فارسی در «خرده مینا بر خاک»
نوجوانان علاقه‌مند به متون کلاسیک ادبیات فارسی می‌توانند مجموعه‌ پنج جلدی «خرده مینا بر خاک» اثر داوود غفارزادگان را بخوانند.

نهم مهرماه، مصادف با سال‌روز تولد داوود غفارزادگان، داستان‌نویس ایرانی متولد اردبیل است. نمادی از چهار دهه داستان‌نویسی برای بزرگسالان و کودکان و نوجوانان که هم بومی‌نویسی را تجربه کرده، هم نوشتن از جنگ و اجتماعی‌نویسی را. و توانسته در طول 60 سالی که از عمرش گذشته آثاری مانند «خلبان کوچولو»،‌ «سنگ اندازان غارکبود»، «آواز نیمه شب»، «پرواز درناها» و «هشت پهلوان پیر هفت پسر جوان» را برای کودکان و نوجوانان و آثاری مانند «فال خون»، «شب ایوب»،‌ «سایه‌ها و شب دراز»،‌ «ما سه نفر هستیم»، «دختران دلریز» و «ایستادن زیر دکل برق فشار قوی» را برای بزرگسالان بنویسد که برایش جوایزی مانند ۲۰ سال ادبیات داستانی (بزرگسالان) و نشان طلایی از جشنواره برگزیدگان ادبیات کودک ونوجوان (انجمن نویسندگان کودک و نوجوان) را به ارمغان آورده‌اند.
 
مجموعه‌ پنج جلدی «خرده مینا بر خاک» از جمله آثاری است که به قلم داوود غفارزادگان، سال گذشته از سوی نشر نیستان منتشر شده و شامل بازنویسی‌هایش از متون کلاسیک ادبیات فارسی است و می‌تواند منبع مناسبی برای مطالعه نوجوانان علاقه‌مند به این حوزه باشد.

این کتاب‌ها کولاژ‌ها و خوانش‌هایی هستند از متون ارزشمند کلاسیک و شاهکارهای نثر پارسی. این آثار در واقع خوانشی است که یک داستان‌نویس معاصر از متون کلاسیکی چون «گلستان» سعدی، «مقالات شمس»، «تذکرةالاولیا» عطار، «اسرارالتوحید» ابوسعید ابوالخیر و «تاریخ بیهقی» برای نوجوانان و جوانان دارد.

«به رنگ طاووس، به رنگ کلاغ»
«به رنگ طاووس، به رنگ کلاغ» نخستین دفتر از مجموعه «خرده مینا بر خاک» و گزیده اسرار التوحید است که در قالب 84 صفحه با قیمت 170 هزار ریال منتشر شده. غفارزادگان در این کتاب به ساده نویسی، بازآفرینی و شرح و توضیح کلمات دشوار برای مخاطب نوجوان و جوان پرداخته است.

 
 
«داستان حسنک وزیر و نویسنده‌اش»
«داستان حسنک وزیر و نویسنده‌اش» دفتر دوم از مجموعه «خرده مینا بر خاک» و گزیده‌ای از تاریخ بیهقی است که در قالب 64 صفحه با قیمت 140 هزار ریال منتشر شده.
 
مجموعه «خرده مینا بر خاک» بازخوانی شاهکارهای نثر کهن این سرزمین و تفرّجی است در روضه غنّا و حدیقه غلبای ادب فارسی. هر یک از این کتاب‌ها گرچه بر مضمونی ویژه همچون عرفان یا حماسه تکیه زده‌اند، اما علت انتخاب آن‌ها بیش از هر چیز برخورداری از جوهر‌ه ادبی‌ست. هر اثر چندین پاره شده و قطعه‌ها با آرایشی جدید و بر اساس نگاهی داستانی دوباره در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. در انتخاب فرازهای هر کتاب، هم‌چنین تناسب مضمون با نگاه و بینش مخاطب امروز مدنظر قرار گرفته است.

 
«امروز و دگرروز و سوم‌روز»
«امروز و دگرروز و سوم‌روز» دفتر سوم از مجموعه «خرده مینا بر خاک» گزیده‌ای از تذکره الاولیاء است که در قالب 69 صفحه با قیمت 190 هزار ریال منتشر شده.
 
تذکره الاولیاء کتابی به زبان فارسی از عطار نیشابوری در شرح حال ۹۷ تن از مشایخ صوفیه است که با هدف الگوگیری از سیره عملی و گفتاری آنان تألیف شده است. عطار سنی مذهب بوده اما ارادت خاصی به اهل بیت پیامبر اکرم(ص) داشته و کتاب خود را با شرح حال امام صادق(ع) آغاز کرده و با شرح حال امام باقر(ع) پایان برده است.

«گلستان‌خوانی برای کم‌حوصله‌ها»
«گلستان‌خوانی برای کم‌حوصله‌ها» عنوان دفتر چهارم از مجموعه « خرده مینا بر خاک» و شامل گزیده گلستان سعدی است که در قالب 88 صفحه با قیمت 170 هزار ریال منتشر شده. نویسنده در این کتاب سعی کرده تلخیص‌ها را خلاصه‌تر کند و بدون اینکه لطمه‌ای به کار وارد شود نتیجه‌گیری‌ها را برداشته و نتیجه را به خواننده واگذار کند، از تعداد مترادف‌ها بکاهد و ویرایش‌هایی انجام دهد تا سعدی برای نسل امروز خواندنی‌تر بشود.

«ناز و نیاز»
«ناز و نیاز» دفتر پنجم از مجموعه «خرده مینا بر خاک» و گزیده‌ای از مقالات شمس است که در قالب 68 صفحه با قیمت 140 هزار ریال منتشر شده.  داوود غفارزادگان در این کتاب زندگی شمس را از زبان خودش روایت کرده‌ است و بی آنکه کلمه‌ای به متن بیافزاید، گزیده‌ای از قطعه‌ها را با آرایشی جدید و براساس نگاهی داستانی در کنار هم قرار می‌دهد. در این قرائت، به توصیف‌ها، حالات، فضاسازی، گفت‌وگوها و ایجاز زبان توجه شده است. پاره‌ای از واژه‌ها و تعابیر دشوار نیز معنا شده‌اند تا نوجوانان دشوارهای زبانی را بهتر پشت سر بگذارند.
 
گفتنی است، کتاب‌های «ناز و نیاز»، «به رنگ طاووس به رنگ كلاغ» و «امروز و دگر روز و روز سوم» در سال 1378 از سوی نشر افق منتشر شده‌ است.
 

«تا از سخن دور نیفتیم»
«تا از سخن دور نیفتیم» نیز از دیگر آثار غفارزادگان است که سال گذشته از سوی نشر نیستان منتشر شده و شامل  10 تا 15 یادداشت‌ کوتاه درباره موضوعات مختلف است که ذهن نویسنده را به خود مشغول کرده. این یادداشت‌های کوتاه که تقسیم‌بندی موضوعی نیز نشده‌اند، بیشتر روایت و گرته‌برداری از موقعیت‌های فکری و فیزیکی است که او در مقام نویسنده و معلم در آن قرار گرفته است و موقعیت قابل توجهی را از زاویه دید یک نویسنده برای او فراهم ساخته است.

این کتاب نمونه عملی و قابل دسترسی است از ایده بسیاری از نویسندگان برای ثبت و ضبط بسیاری از آنچه ناگهان به آن دست پیدا می‌کنند و یا در موقعیتی غیر از موقعیت خلق رمان به آن می‌رسند و لاجرم از ثبت آن برای استفاده در موقعیت‌های دیگری هستند. این یادداشت‌ها در حال‌وهواها و موضوعات مختلف و متنوعی نوشته شده و در آنها هم یادداشت‌هایی با زبان و بیان جدی می‌خوانید و هم یادداشت‌هایی به زبان طنز و حتی هزل.
 
«تا از سخن دور نیفتیم» در قالب 196 صفحه با قیمت 370 هزار ریال منتشر شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید