۱۳۹۷-۰۱-۲۶
تاريخ نقاره‌ خانه رضوي
تاريخ نقاره‌ خانه رضوي
در این کتاب مطالبی از سابقۀ نقاره‌ نوازی در ایران، تاریخچۀ نقاره‌ خانه آستان قدس رضوی، کارکنان و مشاغل نقاره‌ خانه، سازها، وظایف و شیوۀ نقاره‌نوازی و ساختمان و محل نقاره‌ خانه نگاشته شده و بخش پایانی کتاب نیز حاوی تصاویری تاریخی از نقار‌ه‌ خانۀ حرم مطهر است.

تاريخ نقاره‌خانه رضوي/ زهرا فاطمي مقدم؛ ويراستار: محمدرضا نجفي، نرگس صالح نژاد؛ [براي] آستان قدس رضوي، سازمان فرهنگي.- مشهد: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي: بنياد پژوهشهاي اسلامي، ‎۱۳۹۷.
[‎۱۹۲] ص.: مصور، جدول، نمونه.
کتابنامه.
نمايه.
ISBN 978-600-06-0227-7.‎

 موضوع:
‎۱.آستان قدس رضوي. نقاره‌خانه. ‎۲.علي بن موسي (ع)، امام هشتم، ۱۵۳ - ‎۲۰۳ق-- آرامگاه. ‎۳.آستان قدس رضوي-- شعاير و مراسم مذهبي.

شماره ديويي: ت 174 ف 297/7672

کتاب " تاریخ نقاره‌ خانه رضوی " به قلم زهرا فاطمی مقدم در هفت فصل گردآوری و در قطع وزیری با شمارگان  500 نسخه چاپ و منتشر شده است.

این کتاب به همت محمدرضا نجفی و نرگس صالح‌نژاد ویراستاری شده و صفحه‌آرایی آن را نیما نقوی بر عهده داشته است و توسط  بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با مشارکت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی چاپ شده است.

 هدف اصلی از انتشار این كتاب كه با هدف بزرگداشت انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام صورت گرفته، تبیین جایگاه و اهمیت نقاره‌ خانه حرم مطهر رضوی در شناخت هویت تاریخی مشهد است.

نقاره‌ زنی از آیین‌های کهن و باشکوه در حرم مطهّر رضوی است که بر اساس سنت دیرینه همه‌ روزه پیش از طلوع و غروب آفتاب و همچنین در اعیاد و جشن‌های ملّی و مذهبی انجام می‌شود.

نقاره‌ خانه آستان قدس رضوی دیرپاترین نقاره‌ خانه مذهبی در ایران است و با توجه به جایگاهی که میان زائران و مجاوران این امام رئوف از گذشته تا به امروز داشته است، شناخت و بررسی تاریخ آن اهمیت دوچندان دارد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید