۱۳۹۹-۰۲-۲۴
ميناي قلم: گزيده مقالات شيوا و نثر ادبي درباره امام علي عليه‌السلام
ميناي قلم: گزيده مقالات شيوا و نثر ادبي درباره امام علي عليه‌السلام
آنچه در کتاب مینای قلم با آن مواجهیم، برگزیده ای از متون زیبا و شیوا درباره حضرت علی(ع) است.

 

کتاب مینای قلم مجموعه برگزیده ای از مقالات شیوا و نثر ادبی درباره امام علی(ع) است که به مناسبت یادبود سال امام امیرالمؤمنین علی(ع)، از سوی مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، عرضه شده است.

صاحبان قلم و مؤلفان مختلف، در طول تاریخ از زاویه های مختلفی به شخصیت مولا(ع) نگاه کرده و به نگارش پرداخته اند و کتابخانه ها و «فرهنگ مکتوب » شیعه را غنی ساخته اند.

جمعی نیز، با پشتوانه ای از شناخت فضایل مولا و ابعاد زندگی و شخصیت آن حضرت، به آفریدن قطعات زیبا و متن های ادبی و نثری شیوا و هنری پرداخته اند، چه به صورت کتاب، یا مقاله.

آنچه در کتاب مینای قلم با آن مواجهیم، برگزیده ای از متون زیبا و شیوا درباره حضرت علی(ع) است.

مؤلف و گردآورنده این اثر، با تتبعی که در لابه لای کتب مختلف از قدیم تا عصر حاضر داشته (البته کاوشی محدود و در کوتاه مدت، نه استقصای کامل) برخی از این گونه متون و مقالات ادبی را برگزیده است. طبیعی است که سطح مقالات و مایه ادبی و زیبایی بخش های متعدد این مجموعه، یکسان نیست. برخی از اوج و لطافت و گیرایی فوق العاده ای برخوردار است، برخی در سطحی پایین تر قرار دارد، ولی به هر حال، از سطح نوشته های معمولی درباره امیرالمؤمنین(ع)، یک یا چند مرتبه بالاتر است.

از مجموع این 51 متن برگزیده، برخی نسبتا طولانی و پر حجم است; مثل مقاله های «واقعیت نامتناهی علی » از استاد حکیمی، «علی فراتر از نیاز همه قرنها» از سید مهدی شجاعی، «علی، انسان همه عصرها» از سید رضا تقوی و... بعضی هم کوتاه تا حد یک تا یک و نیم صفحه.

در این مجموعه، از آثار نویسندگان غیر شیعه و غیر مسلمان هم نمونه هایی آورده شده است. نویسندگان و ادبای مسیحی همچون سلیمان کتانی، جرج جرداق، میخائیل نعیمه، جبران خلیل جبران جزء این دسته اند. نوشته هایی از ابن ابی الحدید و رشیدالدین میبدی نیز به چشم می خورد. البته آنچه برگزیده شده، از ترجمه فارسی کتاب های یاد برده شدگان است، نه از متن عربی.

ترتیب مقالات، براساس نام نویسندگان است، به جز «امام خمینی (ره)»، که نام ایشان در آغاز مقالات، به جهت احترام و به پاس جایگاه والای ایشان در احیاگری اسلام ناب محمدی و علوی در تاریخ معاصر می درخشد. ایشان با پیامی که برای کنگره نهج البلاغه دادند از این کتاب به عنوان «نازله روح علی» نام بردند.

منبع هر مقاله نیز چه از کتاب برگرفته شده باشد، یا مجله، یا تلخیص شده از یک نوشته مبسوط در پاورقی ها آمده است.

نام بردن از همه نویسندگان در این مجموعه به درازا می کشد. ولی جز آنان که یاد شد، به چند نام دیگر اشاره می شود: شهید پاک نژاد، محمد تقی جعفری، فخرالدین حجازی، پرویز خرسند، جلال رفیع، حسن صدر، احمد عزیزی، جواد فاضل، تقی متقی، جواد محدثی، مرتضی مطهری، موسوی گرمارودی، جواد نعیمی و....

موضوعات این نوشته ها، عمدتا درباره شخصیت حضرت علی(ع) است. برخی نیز به تناسب، مربوط به کتاب نهج البلاغه یا واقعه «غدیر خم» است که این ها نیز از علی(ع) جدا ناشدنی است.

جای چنین تالیفی که حاوی زیباترین نثرهای ادبی درباره مولاست، تاکنون خالی بود. هرچند این کتاب، در بردارنده همه آثار زیبا و حتی همه بهترین ها نیست و ای بسا متونی بسیار قوی و دلنشین و جاودانه، که از قلم و چشم گردآورنده افتاده است، ولی این کاستی، هرگز از اهمیت و ارزش این کتاب نمی کاهد.

پایان این نوشته را چند سطری از مقاله «در ساحل کلام علی» (ص 182) قرار می دهیم:

«آری، ای امیر دین و امین خدا، ای علی!...

اسلام، از آن سربلند است که تو، تجسم آنی.

شیعه، از آن سرفراز است که چون تو امامی دارد.

سید رضی از آن زنده است که کلام تو را گرد آورده است.

و نهج البلاغه از آن جاودانه مانده است که جلوه ای کوچک از خورشید وجود توست. سید رضی کلام تو را احیا نکرد، بلکه کلام تو شریف رضی را حیات بخشید. نهج البلاغه، مدیون سید رضی نیست، بلکه شریف رضی وامدار کلام توست. شریف رضی، بلاغت علوی را برای ما نگه نداشت، بلکه بیان بلیغ تو، او را جاوید ساخت...».

به امید آن که صاحبان قلم و ذوق، هنر خویش را بهتر و بیشتر در شناساندن خورشیدهای ماندگار فضیلت و حق (اهل بیت عصمت و طهارت) به کارگیرند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید