۱۳۹۹-۰۵-۱۰
10 مردادماه، عید سعید قربان
حجر اسماعیل: در نگاه قرآن، روایات، فقه و تاریخ
موضوع پژوهش حاضر، بررسی جایگاه «حجر اسماعیل» در آیات قرآن، روایات و تاریخ و از دیدگاه فقها است.

 

در قسمت شمالی کعبه، دیواری قوسی‌شکل و از سنگ مرمر سفید، با ارتفاع 30/ 1 متر دیده می‌شود که از نزدیکی زاویه شمالی کعبه (رکن عراقی) آغاز و به نزدیکی رکن غربی (شامی) ختم می‌شود، اینجا حجر اسماعیل و خانه و مأوای فرزند خلیل است و حوادثی بی‌شمار به خود دیده است.

حجر اسماعیل از نشانه‌های روشن الهی است که هزاران سال یادآور خاطره فراموش ناشدنی اسماعیل(ع) ومادرش هاجر است، این مکان از مصادیق بارز آیات بینات ونشانه‌های روشن پروردگار است. با یاد اسماعیل(ع)، ذهن‌ها به ابراهیم(ع) سرسله جنبان پیامبران الهی، و پدر ادیان توحیدی پیوند می‌خورد، وبا این انتقال، کعبه به عنوان قدیمی‌ترین واولین خانه عبادت تداعی می‌کند.

موضوع پژوهش حاضر، بررسی جایگاه «حجر اسماعیل» در آیات قرآن، روایات و تاریخ و از دیدگاه فقها است. حجر اسماعیل، جایگاهی است در قسمت شمالی کعبه، که خانة حضرت اسماعیل بوده و حرمت خاصّی دارد و مانند کعبه مورد طواف قرار می‌گیرد. در این اثر، نگارنده پس از تعریف «حجر» و تبیین معانی مختلف این لغت، حجر اسماعیل را در قرآن، روایات و فقه اسلامی مورد مطالعه قرار داده و سپس، وقایع تاریخی مربوط به این مکان را تشریح کرده است. در این بخش، عبادات امامان معصوم علیهم‌السّلام در حجر اسماعیل و پاسخ ایشان به برخی از پرسش‌های مرتبط با این مکان ذکر شده است.

عناوين اصلي كتاب شامل:
اشاره؛ پيش گفتار؛ حجر در لغت؛ حجر اسماعيل در قرآن؛ حجر اسماعيل در روايات؛ حجر اسماعيل در نگاه فقه؛ حجر اسماعيل در بستر تاريخ؛ كتابنامه

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید