گفتگوی مجازی آقای رئیس با مسئولین کتابخانه‌های رضوی در کشور
۱۳۹۹-۰۶-۰۲
گفتگوی مجازی آقای رئیس با مسئولین کتابخانه‌های رضوی در کشور
ریاست سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با توجه به شرایط کرونایی، در قالب نشست وبیناری، با مسئولین کتابخانه‌های وابسته به این سازمان در سطح کشور دیدار و گفتگو کرد.

 

به گزارش گنجينۀ رضوی، نخستین جلسۀ دیدار و گفتگوی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با مسئولین کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در شهرستان‌های سراسر کشور به دلیل شرایط کرونایی، در قالب وبینار برگزار شد.

در این جلسۀ مجازی رئیس این سازمان ابتدا به دلیل آغاز دهۀ محرم، به مسئلۀ حضور در جلسات عاشورایی اشاره کرد و با بیان این‌که نباید محدودیت‌های کرونایی باعث تعطیلی جلسات عاشورایی شود گفت: دهۀ محرم فرصت مناسبی برای رشد است و باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا اندازه‌ای که می‌توانیم این سفره را پهن کنیم و به این مسئله توجه داشته باشیم که شاخصۀ اصلی جلسات عاشورایی، بصیرت‌افزایی است.

حجت‌الإسلام‌و‌المسملین سیدجلال حسینی به اهم برنامه‌های سازمان کتابخانه‌ها پرداخت و افزود: کتابخانه‌های آستان قدس رضوی ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارد که وابستگی به حضرت رضا(ع) بزرگ‌ترین ویژگی آن است و در پی آن، ارادت مردم به امام رضا(ع) در وقف و اهدای آثار فرهنگی و اعتماد عمومی مردم به این مجموعه، بزرگ‌ترین سرمایۀ ماست.

وی با بیان این‌که سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی از کهن‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است که در حوزۀ نسخ خطی، کتب چاپ سنگی، کتب چاپی، خدمات دیجیتال‌سازی، مرمت آثار فرهنگی، اسناد تاریخی، مطبوعات، خدمات تخصصی، تجهیزات، نیروی انسانی متخصص، نمایه‌سازی و فهرست‌نگاری ومستندسازی و... در ایران و بعضی حتی در جهان اسلام رتبۀ نخست را به خود اختصاص داده است اضافه کرد: پس از این هم می‌توان با بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف بخصوص ارائۀ خدمات فرهنگی به قشر جوان و نوجوان پیشگام بود.

حسینی به ارائۀ پیشنهاداتی به مسئولین کتابخانه‌ها پرداخت که از مهم‌ترین آن، تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاهی برای گفتمان جوانان با پژوهشگران و نویسنده‌ها در راستای تربیت و رویش افراد که مهم‌ترین کارکرد کتابخانه‌هاست و بهره‌مندی از فرصت فضای مجازی در راستای این امر بود.

وی سپس با بیان این‌که تغییرات و جابجایی در سطح مدیران نه‌تنها در آستان قدس بلکه در جهان امری متداول و نشان حرکت رو به جلو است، از جابجایی مسئولان کتابخانه‌های وابسته در آیندۀ نزدیک خبر داد و افزود: جانشین‌پروری یک اصل است و در این جابجایی‌ها به دنبال آزمون و خطا و هدردادن سرمایه‌ها نیستیم، بلکه باید به همۀ افراد فرصت دهیم که مدیریت را تجربه کنند و نباید این مسئله را ضعف و نقص افراد تحلیل کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید