۱۳۹۹-۰۸-۰۷
معرفی کتاب به مناسبت هفته وحدت
وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و عترت
کتاب «وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و عترت» با نیم‌نگاهی به تحولات معاصر موضوع وحدت اسلامی را از منظر قرآن و سنت مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

اثر حاضر، «الوحده الاسلامیه من منظور الثقلین» با نام «وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و عترت» است که به قلم شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر حکیم(ره) نگاشته و توسط دکتر عبدالهادی فقهی‌زاده ترجمه شده است.

نویسنده با نیم نگاهی به تحولات معاصر، به موضوع خطیر وحدت اسلامی از منظر قرآن و عترت نگریسته است.

واقع‌نگری و دردمندی، ویژگی‌هایی است که در تحلیل‌های کتاب حاضر به چشم می‌خورد و نشان می‌دهد مؤلف معتقدانه و به مثابه ضرورتی دیرپا به موضوع وحدت اسلامی نگریسته است.

همچنین دو نوشتار دیگر به ترجمه کتاب پیوست شده است که هر دو در حوزه‌های مربوط به موضوع وحدت اسلامی و تقریب است؛ یکی «مبانی نظری مدارای دینی در تقابل با افراطی‌گری در قرآن کریم» و دیگری «اصول تقریب میان شیعه و اهل سنت» که متن اصلی آن‌ها سال‌ها پیش در مصر به چاپ رسیده است.

نویسنده از عناصر مایه‌دار و مآخذ اصیل تفکر اسلامی بهره فراوان برده است. مهم‌ترین موضوعات کتاب، که از یک مقدمه و دو بخش و فصل‌های متعدد تشکیل شده، شامل «وحدت اسلامی از جنبه فرهنگ و تمدن»، «اهمیت وحدت اسلامی»، «ابزارهای ضروری جبهه اسلامی در رویارویی با غرب»،‌ «انگیزه های وحدت اسلامی»، «زمینه‌های وحدت اسلامی»، «وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن»، «فرایند وحدت و اختلاف در تاریخ انسان»، «فرایند وحدت در جامعه اسلامی»،‌ «ابزار های تحقق وحدت اسلامی»،‌ «نتایج وحدت اسلامی»، «وحدت اسلامی از دیدگاه سنت»، «وحدت و اولویت‌های دینی»،‌ «شیوه دستیابی به وحدت اسلامی»، «فرایند اختلاف و تکثرگرایی»، «تقریب بین مذاهب اسلامی» و «اساسی‌ترین هدف تقریب»، «شناخت علل و اسباب اختلاف» و «دستیابی به تقریب و راهکار های تقریب» است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید