مرغ بهشتي: زندگي و شعر سيد محمد حسين بهجت تبريزي (شهريار)
۱۴۰۰-۰۶-۲۷
27 شهریور، روز بزرگداشت استاد شهریار
مرغ بهشتي: زندگي و شعر سيد محمد حسين بهجت تبريزي (شهريار)
نگارنده در این کتاب ویژگی های شعر شهریار را بررسی می کند و در این میان ـ در دو قالب کلی تغزل و رمانیسم اجتماعی ـ مشخصات جزئی شعر شهریار را یادآور می شود. بخش پایانی کتاب مشتمل بر گزیده ای از اشعار شهریار است.


نویسنده کتاب «مرغ بهشتي: زندگي و شعر سيد محمد حسين بهجت تبريزي (شهريار)» مریم مشرف است. این کتاب توسط انتشارات ثالث در سال 1386 به چاپ رسیده است.

ملاک شعر بودن یک شعر از نظر شهریار در وهله اول قدرت تاثیر در خواننده است نه تازگی و غرابت مضمون و کلیات. شهریار تازگی شعر را علاوه بر روح و موضوع شعر، در زبان مردمی(که خود آن را سبک تازه، می‌داند) و موضوعات رمانتیک می‌داند.

از مجموعه سخنانی که شهریار در مقدمه‌های خود بر چاپ‌های مختلف دیوانش گفته است می‌توان چنین نتیجه گرفت که شهریار از چهار ویژگی شعری قدرت نفوذ و تاثیر، تابلوسازی رمانتیک، نزدیکی شعر به زبان مردم، تازگی روح و موضوع سخن گفته است.

تغزل شهریار بر مبنای عواطف درونی شکل می‌گیرد و اینکه بعضی منتقدان عنصر عاطفه را در شعر او غالب دانسته‌اند به همین دلیل است. یک صفت استثنایی و عجیب شهریار مناعت طبع و تواضع بیش از حد او در برابر پدرش و مادرش است، به طوری که در شعرهایش که به طور معمول جنبه واقع‌نمایی در آنها زیاد است و آینه حوادث زندگی و احوال شهریار محسوب می‌شود هیچگاه زبان به شکایت یا چیزی که بوی گله از خانواده از آن شنیده شود در سروده‌هایش دیده نمی‌شود.

از جمله موضوعات مطرح شده در کتاب می‌توان عشق و تغزل در شعر شهریار، نگاهی به درونمایه سفر در اشعار رمانتیک، نمادهای استعلایی و عرفانی، مروری کوتاه بر زندگی شاعر، در حلقه شاعران و موارد دیگر را نام برد.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید