مروری بر آثار به نمایش درآمده مزین به تقریظ مقام معظم رهبری در کتابخانه امام رضا(ع) گناباد
۱۴۰۱-۰۱-۲۴
مروری بر آثار به نمایش درآمده مزین به تقریظ مقام معظم رهبری در کتابخانه امام رضا(ع) گناباد
قریب به سه دهه است که مقام معظم رهبری برای اهمیت و ترویج کتاب و کتابخوانی سالانه بر برخی از کتاب‌ها و آثار بعضی از نویسنده‌ها تقریظ می‌نویسند و همین امر باعث می‌شود که این کتاب‌ها در فضای رسانه ای و بین مردم بیشتر دیده شوند.

به گزارش گنجینه رضوی، مقام معظم رهبری بیش از 50 کتاب را در حوزه دفاع مقدس تقریظ فرموده‌اند که چاپ مکرر اکثر این آثار حاکی از جذابیت آن  برای مخاطب است.
فاخر بودن این کتاب‌ها نه‌فقط به خاطر انگیزه اعتقادی نسبت به شهداست، بلکه ادبیات به‌کاررفته در آن هم ارزشمند است.
آنچه در ذیل به آن اشاره خواهد شد، معرفی برخی از آثار با محوریت دفاع مقدس است که مقام معظم رهبری بر آن تقریظ نوشته‌اند و کتابخانه امام رضا(ع) گناباد از18 فروردین ماه به مدت دو هفته آن را در محل این کتابخانه برای عموم علاقه‌مندان به نمایش گذاشته است.
آب هرگز نمی‌میرد
حمید حسام در کتاب آب هرگز نمی‌میرد به بیان تاریخ شفاهی دفاع مقدس می‌پردازد و این کار را در خلال روایت خاطرات یکی از فرماندهان لشکر 32 انصارالحسین، میرزامحمد سلگی، انجام می‌دهد.کتاب آب هرگز نمی‌میرد تنها روایت زندگی یک فرد نیست بلکه مرور مشاهدات این فرد از جنگ‌ها، استراتژی‌های جنگی و سرنوشت سایر همرزمان میرزامحمد سلگی است که در فصل‌های گوناگون کتاب با آن‌ها آشنا می‌شویم.
مقام معظم رهبری در تقریظ این اثر می‌فرمایند:« . . . در میان کتاب‌های خاطرات جنگ، این، یکی از بهترین‌ها است. نگارش درست و قوی، ذوق سرشار، سلیقه و حوصله، همّت بلند، همه با هم دست به کار تولید این اثر شده‌اند. . .»
در کمین گل سرخ
کتاب در کمین گل سرخ زندگی‌نامه داستانی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی به قلم محسن مؤمنی است. روایت بخش‌های پیش از انقلاب زندگی سپهبد از کتاب خاطرات سپهبد شهید صیادشیرازی و بخش‌های مربوط به کردستان و سال‌هایی از جنگ از کتاب «ناگفته‌های جنگ» و بخش‌های پایانی جنگ از کتاب «یادداشت‌های ویژه شهید صیادشیرازی» انتخاب شده‌است.
«این نمونه‌ی جالب و بی‌سابقه‌ای است از گزارش جنگ در ضمن داستان شیرین زندگی یکی از شخصیت‌های آن. . . . با بسیاری از حوادث آن کاملاً آشنایم. البته بسیاری دیگر از حوادث آن دوران و نیز مطالب بسیاری از آنچه مربوط به این شهید عزیز است ناگفته مانده است. و این طبیعی است...» و این بخشی از متن تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب است.
گلستان یازدهم
این کتاب بیان کننده خاطرات زهرا پناهی روا، همسر سردار شهید علی چیت‌سازیان است که به قلم بهناز ضرابی‌زاده به نگارش درآمده است.
زندگی شهید چیت سازیان با همسرش یکی از موضوعات جذاب از دفاع مقدس است، زیرا این کتاب دربردارنده خاطرات دوران هشت ماه زندگی مشترک که به زندگی همسر شهید بعد از شهادت همسر نیز پرداخته شده است.
مقام معظم رهبری در بخشی از متن تقریظ خود بر این اثر، گلستان یازدهم را روایتی شورانگیز است از زندگی سراسر جهاد و اخلاصِ مردی عنوان می کنند که در عنفوان جوانی به مقام مردان الهی بزرگ نائل آمد و هم در زمین و هم در ملأ اعلی به عزّت رسید.
مربع‌های قرمز
تاریخ شفاهی رزمنده و جانباز حاج حسین یکتا از دفاع مقدس موضوعی است که در کتاب مربع های قرمز با قلم زینب عرفانیان به نگارش درآمده است
حاج حسین یکتا در مقدمه کتاب نوشته‌اند: «پنج سال می‌شد که قصد کرده بودم خاطراتم را مکتوب کنم. مخصوصاً وقتی مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌اللهم مطلبی را مبنی بر ناتمام ماندن جنگ یک رزمنده تا نوشتن خاطراتش، فرمودند، برای نوشتن و نشر خاطراتم مصمم‌تر شدم. هرچه از رشادت هم‌رزمانم و غربت و مظلومیتشان می‌دانستم در روایت‌گری‌هایم گفته بودم. با مکتوب کردن خاطراتم دنبال ناگفته‌ای از بچه‌ها بودم. دنبال سبک بندگی کردنشان، سبک عبادتشان، سبک رفاقتشان، دنبال سبک زندگی کردنشان در جنگ. سبکی که این روزها جایش بین جریان زندگی جوانان به شدت خالی است.
مقام معظم رهبری در متن تقریظ این اثر فرمودند:« . . . ردپای چانه‌گرمی‌های آقای حاج حسین یکتا در آن آشکار است. . . .  نقطه‌ی برجسته‌ی کتاب، یاد شهیدان و یاد حال و حضور ملکوتی آنان پیش از شهادت است که حقاً بسیار خوب تصویر شده است.. .»
ضربت متقابل
مقام معظم رهبری:«کتاب هایی مانند ضربت متقابل و هم پای صاعقه، باید کتاب های رایج دست کارکنان در سطح سپاه و خانواده هایشان باشد».
کارنامه عملیاتی لشکر 27 محمدرسول الله در تابستان 61 محور موضوعی کتاب ضربت متقابل است که با قلم گلعلی بابایی و حسین بهزاد نگارش یافته است. نوشته های کتاب بیانگر واقعیت جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است که کاملاً مستند و معتبر بوده و جای هیچ شک و شبهه ای برای حقایق موجود در عملیات رمضان به جا نمی گذارد.
نویسندگان تاریخ واقعی جنگ را بدون دخل و تصرف همراه با خاطرات فرماندهان روایت می کنند و بخشی از آن به زندگی روزمره شهید همت و متوسلیان نیز می پردازند.
وقتی مهتاب گم شد
حمید حسام در این کتاب به شرح زندگی سردار شهید علی خوش‌لفظ و روایتی عینی از یک واقعه‌ی تاریخی پرداخته است که موجب شد سرنوشت خیل وسیعی از مردمان ایران تغییر کند.
وقتی مهتاب گم شد داستان پردازی و اسطوره سازی نیست، بلکه واقعیت زندگی و رزم مردی است که خود واقعی اش را در پیدا کرد.
علی خوش لفظ، همزمان با وقوع انقلاب اسلامی دچار تحول و دگرگونی در اهداف و آرمان‌هایش می‌شود. همین انقلاب درونی باعث می‌شود که او در اولین اعزام به جبهه نام خود را از جمشید به علی خوش لفظ تغییر دهد و سرانجام زندگی‌اش هم تغییر کند.
مقام معظم رهبری در تقریظ این کتاب فرمودند:« . . .بچه‌های همدان؛ بچه‌های صفا و عشق و اخلاص؛ مردان بزرگ و بی‌ادعا؛ یاران حسین (ع)؛ یاوران دین خدا. . . . اینها و بسی جویبارهای شیرین و خوشگوار دیگر از سرچشمه‌ی این روایت صادقانه و نگارش استادانه، کام دل مشتاق را غرق لذّت میکند و آتش شوق را در آن سرکش‌تر می‌سازد».

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید