دفتر تنظیمات (کتابچه‌ ی غیبی) و چند رساله‌ی دیگر
۱۴۰۱-۰۴-۲۶
دفتر تنظیمات (کتابچه‌ ی غیبی) و چند رساله‌ی دیگر
کتابچه غیبی یا دفتر تنظیمات حاوی مطالبی در اصول مملکت داری است، که توسط میرزا ملکم خان ناظم الدوله، اندیشمند سیاست مدرن در صدر مشروطیت تنظیم شده است.

دفتر تنظیمات (کتابچه‌ ی غیبی) و چند رساله‌ی دیگر/ نویسنده ملکم‌خان ناظم‌ الدوله.
وضعيت نشر: تهران: امید فردا‏‫، ۱۴۰۰.‬
صفحه شمار: ۲۶۶ ص.‬‬
موضوع:
ملکم‎، ۱۲۴۹ - ‎۱۳۲۶ق.‏ -- نامه‌ها
سياستمداران ايراني -- قرن ‎۱۳ق
رده بندی ديویی:  ‭۹۵۵ /۰۷۵ ۰۹۲‬‭م ۷۶۱ د‬
موجودی:
کتابخانه تخصصی تاریخ ۷۷۳۰۶۶۹
کتابخانه امام رضا (ع) گناباد ۸۲۱۴۵۹۴
کتابخانه امام رضا (ع) بیرجند ۷۴۶۰۵۵۵
زندگانی میرزا ملکم خان سراسر با اسرار آمیخته است. ناظم الاسلام کرمانی او را بیدار کنندۀ ایران و از رهبران نهضت آزادی می نامد و دربارۀ او گوید «مقام پرنس ملکم خان در ایران همان مقام ولتر و ژان ژاک روسو و ویکتور هوگو است در ملت فرانسه.» و ظل السلطان ملکم را، که معلم زبان فرانسه‌اش بوده، «فیلسوف و معلم اول و مثل ارسطاطالیس و افلاطون آن روز و بلکه از آنها برتر» می‌شمارد. مستر ویلفرید بلنت، که در ژوئن سال ۱۸۸۰ م (۱۲۹۷ هـ ق) ملکم را ملاقات کرده، او را از آگاه‌ترین مردان شرق می‌خواند که در ایران سی هزار نفر به او ایمان دارند. ولی کسانی هم از جمله محمد حسن خان اعتماد السلطنه او را «جاسوس و خائن و طماع و پول‌پرست و حقه باز و نادان و شارلاتان» می‌نامند.
ملکم از مردان بیدار و هوشیار ایران بوده و از اوضاع زمان و دردهای کشور خویش و سیاست دولت های اروپایی بیش از همه آگاهی داشته است، از این رو هدفش با نوشته هایش، کوشش در راه بیداری ایرانیان بوده و نوشته های او سرمشق آزادی خواهان و نویسندگان ایرانی قرار گرفته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید