ویس و رامین و دین زردشتی
۱۴۰۱-۰۴-۲۶
تازه های کتاب:
ویس و رامین و دین زردشتی
در کتاب «ویس و رامین و دین زردشتی» نویسنده در پی بازنمودن موارد مرتبط با آیین‌ها و باورهای زردشتی و زروانی در منظومه «ویس و رامین» بوده و برای نخستین بار باورهای زروانی مندرج در منظومه را به تفصیل بررسی کرده است.

ویس و رامین و دین زرتشتی/ تالیف فرهاد اصلانی.
وضعيت نشر: تهران : نگاه معاصر، ۱۴۰۰.‬
صفحه شمار: ‏‫۱۶۳ ص.‬
موضوع:
فخرالدین اسعد گرگانی، قرن ۵ق.ویس و رامین -- نقد و تفسیر
شعر فارسي -- قرن ‎۵ق. -- تاريخ و نقد
رده بندی ديویی:  ‭۸‮فا‬۱ /۲۲‬‭ف ۲۷۸ و /ن‌‮الف‬‬
موجودی:
مجتمع فرهنگي و کتابخانه امام رضا(ع)- سرخس ۵۱۴۷۳۱۶
کتابخانه آیت الله مجتبی قزوینی ۳۶۱۲۷۳۶۳
کتابخانه مسجد امام سجاد (ع) ۹۷۱۴۳۹۳
کتابخانه مسجد امیرالمومنین (ع) ۸۴۵۴۷۶    
کتابخانه علامه شیخ شوشتری- شوشتر ۵۴۴۱۳۸۹
کتابخانه امام رضا (ع) گناباد ۸۲۱۴۵۵۴
مجتمع فرهنگی و کتابخانه امام رضا (ع) - درگز ۶۰۳۷۱۱۲
کتابخانه امام رضا (ع) بیرجند ۷۴۶۰۶۳۹
کتابخانه آیت الله محمدتقی بروجردی- بروجرد ۴۴۵۵۲۴۸
منظومۀ «ویس و رامین» سرودۀ فخرالدین اسعد گرگانی که بیش از نه هزار بیت دارد، در نیمۀ قرن پنجم هجری حدود چهار دهه بعد از سرودن شاهنامۀ فردوسی به نظم درآمده و نخستین منظومۀ عاشقانۀ فارسی است که از دست تاراج زمانه در امان مانده و به طور کامل باقی مانده است. این منظومه یکی از شاهکارهای ادب غنایی فارسی محسوب می‌شود و ویژگی‌های منحصربه‌فردی در بازنمودن عناصر فرهنگی ایران باستان دارد که در طول تاریخ مورد توجه چندانی واقع نشده است.
گرچه داستان ویس و رامین، روایتی عاشقانه است؛ اما چون بر اساس متن پهلوی سروده شده، مانند سایر متون پهلوی موجود، شامل اشاراتی به آیین‌ها و باورهای زردشتی است و پس از نخستین اشارات در پایان قرن نوزدهم توسط اشتاکلبرگ در باب ارزشمندی‌های این منظومه دربارۀ معرفی فرهنگ ایران باستان، در قرن بیستم توجهات به سمت عناصر دینی منظومه جلب شده که این موضوع نخستین بار مورد اشارۀ ویدن گرن واقع شد.
می‌توان گفت تحت تأثیر اشارات پررنگ زردشتی در منظومۀ «ویس و رامین» بیشتر محققان تاکنون به بررسی کلی این موارد پرداخته و از باورهای زروانی در این منظومه غفلت کرده‌اند. در این کتاب نویسنده در پی بازنمودن موارد مرتبط با آیین‌ها و باورهای زردشتی و زروانی در این منظومه بوده و برای نخستین بار باورهای زروانی مندرج در منظومه را به تفصیل بررسی کرده است. با توجه به منابع زردشتی و تواریخ عهد اسلامی و بهره‌مندی از تحقیقات جدید، به برشماری موارد مذکور و تحلیل آنها پرداخته شده است. نتایج حاصله نشان می‌دهد که در این منظومه باورها و آیین‌های زردشتی و زروانی به استثنای برخی جزئیات، مطابق و هم‌سو با روایات کهن باقی‌مانده بیان شده‌اند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید