موسیقی قوم کرد
۱۴۰۱-۱۱-۰۶
موسیقی قوم کرد
موسیقی قوم کرد که عنوان کتاب حاضر است نخستین دستاورد پژوهشهای جامع میدانی نگارنده در حوزۀ موسیقی اقوام ایرانی است که طی چهار سال حضور مستمر و مداوم به انجام رسیده است.

نویسنده کتاب «موسیقی قوم کرد» بهمن کاظمی است. این کتاب توسط انتشارات موسسه تاليف، ترجمه و نشر آثار هنري متن در سال 1389 به چاپ رسیده است.
قوم کرد یکی از اقوام هشت‌گانه ایرانی است. طرح کشور هشت قومیتی ایران (کرد، لر، عرب، بلوچ، آذری، فارس، ترکمن، تالش) نخستین بار توسط پدید آورنده کتاب حاضر (بهمن کاظمی) مطرح گردید. کتاب هویت ملی در ترانه‌های اقوام ایرانی- 1380 که حاصل آن پژوهش بود، ویژگی‌های کلی و موسیقیایی این اقوام را معرفی نمود. 
کتاب موسیقی قوم کرد به معرفی دقیق‌تر گونه‌های موسیقی رایج در قوم کرد پرداخته است. کردها که همواره بر آریایی بودن خود تاکید دارند، مولفه‌های هویت ملی و ایرانی خود را از طریق حفظ بخش‌هایی از زبان و موسیقی باستانی ایرانیان از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده‌اند. اثر حاضر به گستره وسیعی از لالایی‌ها، نغمه‌های کودکان، موسیقی کار، نغمه‌های مرتبط با فصول و کوچ، موسیقی شادی، عزا، حماسی، آیینی، تاریخی، ترانه‌های عاشقانه و مقام‌های اصلی موسیقی ‌سازی و آوازی در هر منطقه پرداخته است. در این اثر نغمه‌ها شرح داده شده، به خط نت درآمده‌اند و همراه کتاب نیز نمونه‌هایی تصویری از این اجراها یا موارد مشابه آنها آمده است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید