رسیدگی فرجامی و‌ نظارت دیوان عالی در دادرسی کیفری
۱۴۰۲-۰۸-۱۵
رسیدگی فرجامی و‌ نظارت دیوان عالی در دادرسی کیفری
کتاب «رسیدگی فرجامی و‌ نظارت دیوان عالی در دادرسی کیفری» نوشته ابراهیم رضاقلی‌زاده، پژوهشی تطبیقی در نظام عدالت کیفری ایران، فرانسه و انگلستان می‌باشد که توسط «بنیاد حقوقی میزان» منتشر شده است.

کتاب «رسیدگی فرجامی و‌ نظارت دیوان عالی در دادرسی کیفری» با مطالعه تطبیقی در نظام‌های حقوقی فرانسه و انگلستان به عنوان سردمداران نظام‌های حقوق رومی‌-ژرمنی و کامن‌لا، از وجهی متمایز برخوردار بوده که می‌تواند زمینه شناخت مبانی صحیح و شیوه‌های اجرایی کارآمدتری را برای نظام حقوقی ایران فراهم آورد.
مطالب این کتاب در دو بخش اصلی ارایه شده است. در بخش نخست، در چارچوب مباحث ناظر بر تبیین مفهومی- تاریخی موضوع، تشریح کامل واژگان، بیان انواع و جنبه‌های مرتبط در کنار ذکر کامل پیشینه تاریخی – تقنینی مورد توجه قرار گرفته است. هم‌چنین، با لحاظ اهمیت و تمرکز بر مفهوم رسیدگی فرجامی و‌ با توجه به شناسایی مجدد این عنوان در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، مبانی، محتوا و جایگاه رسیدگی فرجامی تحلیل گردیده است.
در بخش دوم نیز در راستای شناسایی نقاط قوت و ضعف موازین قانونی -اجرایی نظام دادرسی کیفری ایران، ابتدا ضوابط ناظر بر رسیدگی فرجامی در دیوان عالی کشور و مباحث حاکم بر شرایط فرجام‌خواهی تبیین شده و پیرامون کیفیت رسیدگی و اتخاذ تصمیم نیز مطالعه تحلیلی – تطبیقی به عمل آمده است. سپس، در جهت تبیین کامل جلوه‌های نظارت دیوان عالی کشور، فرایند نظارت غیر فرجامی، در قالب اعاده دادرسی و انواع آن و ابهام‌زدایی و رفع اشتباه از عملکرد محاکم، مورد توجه قرار گرفته است.
ضمایم کتاب نیز مشتمل بر جدول مقایسه‌ای ضوابط مرتبط در سه نظام ایران، فرانسه و انگلستان، جدول واژگان فرانسه به فارسی، جدول واژگان انگلیسی به فارسی و مواد پیشنهادی جهت اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری است که وجه مثبت دیگر اثر حاضر قلمداد می‌شود.
رده بندی ديویی: ر 569 ر 347/5508‭ ‬
عنوان و نام پديدآور: رسیدگی فرجامی و نظارت دیوان عالی در دادرسی کیفری: مطالعه تطبیقی حقوق ایران، فرانسه و انگلستان/ ابراهیم رضاقلی‌زاده.
وضعيت نشر: تهران: میزان‏‫، ۱۴۰۱.‬
موضوع: فرجام‌خواهي – ايران
موجودی:
کتابخانه آیت الله هاشم قزوینی ۳۷۱۱۷۱۵۱
کتابخانه آیت الله مجتبی قزوینی ۳۶۱۲۹۳۵۸
کتابخانه وزیری یزد ۴۰۲۶۱۳۱۲
کتابخانه امام رضا (ع) بیرجند ۷۴۶۱۶۸۹
کتابخانه امام رضا (ع) اهواز ۸۳۱۶۱۷۷
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید