گلزار الفت؛ نگاهی به زندگی و آثار استاد عیسی آلفته
۱۴۰۲-۱۱-۰۷
گلزار الفت؛ نگاهی به زندگی و آثار استاد عیسی آلفته
کتاب «گلزار الفت؛ نگاهی به زندگی و آثار استاد عیسی آلفته» طی دو فصل به معرفی زندگی، سبک کاری، استادان، همکاران و شاگردان استاد و معرفی آثار ایشان به همراه نمونه تصاویر پرداخته است.

کتاب «گلزار الفت؛ نگاهی به زندگی و آثار استاد عیسی آلفته» تالیف حسین رزاقی و بهزاد نعمتی ویراسته اصغر ارشاد سرابی توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منتشر شده است.
استاد آلفته در سال 1301 در یکی از روستاهای بیرجند به دنیا آمده است، آلفته در دوران کودکی در مشهد ساکن شده و به دلایل شرایط زندگی‌اش در یک کارگاه قالیبافی مشغول به کار می‌شود و بدین ترتیب در وادی هنر و طراحی قالی قدم می‌گذارد. 
در همان دوران کودکی استعداد هنری عیسی آلفته مورد توجه استاد قزلباش قرار می‌گیرد تا سرانجام با معرفی‌نامه این هنرمند برجسته در سال 1317 در کتابخانه حرم مطهر رضوی مشغول به کار می‌شود.
 آلفته 35 سال در کتابخانه آستان مقدس رضوی به عنوان کمک مُذهب و سپس مذهب خدمت کرده و آثار بسیاری را در حوزه‌های نگارگری، تذهیب و جلدسازی خلق می‌کند. او حتی پس از بازنشستگی در دهه 50 شمسی مجدد دعوت به‌کار شده و سال‌ها در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی فعالیت می‌کند. سرانجام وی در سال 1370 دار فانی را وداع می‌گوید
وی با پشتکار، غیرت و بهره‌گیری از گنجینه نفایس خطی هنری کتابخانه، توانست به مراتب بالای هنری برسد و سبک هنری خود را در نقاشی گل و مرغ در خراسان و جهان هنر، تثبیت کند.
عیسی آلفته استاد پرکاری بود که آثار زیادی از خود به یادگار گذاشته و پرورش شاگردان توانمند و جوان، از او چهره ای شاخص در فرهنگ و هنر ایران ساخته است.
وی همچنین در بخش هنری کتابخانه آستان قدس، خدمات بسیاری در زمینه نسخ خطی و میراث کهن کتابخانه انجام داد.
کتاب «گلزار الفت» از دو فصل تشکیل شده است. در فصل اول به معرفی زندگی، سبک کاری، استادان، همکاران و شاگردان استاد الفته پرداخته شده است و در فصل دوم مجموعه آثار استاد به همراه نمونه تصاویر معرفی شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید